Càmeres a tot arreu
Augmenta el nombre de municipis vigilats amb càmeres de vídeo. En els últims 4 anys, 36 nous ajuntaments han instal·lat aquests dispositius per prevenir delictes i perseguir els delinqüents, en alguns a petició dels mateixos veïns

Una càmara de videovigilància a Platja d'Aro / ACN

Barcelona
Cada cop són més els pobles i ciutats que recorren a les càmeres per controlar alguns dels seus carrers i places més concorregudes. L'any 2011 hi havia 81 municipis amb aquests dispositius i actualment ja són 117 segons dades del departament d'Interior, que és on els ajuntaments demanen els permisos.
A Girona, per exemple, fa un any i mig que una càmera vigila la zona comercial de la Plaça de Catalunya. La policia local controla les imatges des d'una sala de la comissaria. El regidor de Seguretat, Joan Alcalà assegura que la pròxima càmera s'instal·larà al Barri Vell a petició dels veïns, que cada cop més, reclamen aquests dispositius: “La de la Plaça de Catalunya va a ser a iniciativa nostra, però després la gent ens ho va demanant i això també s’està fent a d’altres municipis, perquè això dóna una resposta ràpida davant de qualsevol trucada per fer un seguiment des de la central”
El permís per instal·lar una càmera al carrer el dóna el departament d'Interior amb un informe previ de la comissió de videovigilància de Catalunya, que encapçala el president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. I la llicència és per un any renovable.
Per altra banda, els municipis tenen també càmeres de vídeo que enregistren exclusivament les calçades dels carrers i serveixen per detectar infraccions de trànsit, com si algú se salta un semàfor en vermell. Tot i així, en algun cas han servit per identificar sospitosos, com l'home al setembre va apunyalar 5 persones a Lleida. Els vehicles d'algunes policies locals o dels antiavalots dels Mossos també porten càmeres que enregistren actuacions, infraccions o aldarulls al carrer.
Les empreses privades poden posar càmeres de videovigilància sempre i quan només enfoquin els accessos al negoci i no al carrer. Sí que ho han de comunicar a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, que ho deixa registrat.
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Entrevista Carles San José, Autoritat Catalana de Protecció de Dades




