Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast
Sociedad
DRETS LABORALS

Qui fabrica el meu ordinador?

La Universitat de Barcelona, primera institució pública d’Espanya que revisarà les condicions de fabricació dels dispositius electrònics que compri per als seus campus. Ha decidit adherirse al projecte Electronics Watch

Barcelona

La Universitat de Barcelona es converteix en la primera institució pública d’Espanya que revisarà les condicions de fabricació dels dispositius electrònics que compri per als seus campus. La UB ha decidit adherirse al projecte Electronics Watch, que en un informe presentat públicament avui, denuncia que estudiants xinesos són obligats a treballar a fabriques de components electrònics “en condicions precàries”.

Fent jornades de 12 hores, sis dies a la setmana i de vegades en horari nocturn, una possibilitat teoricament prohibida per la legislació xinesa. "Servents dels servidors" és el nom de l'informe realitzat per un centre d’investigació independent danès, que denuncia com estudiants de formació professional i universitaris xinesos són obligats a “fer practiques”, que en molts casos no tenen res a veure amb els seus estudis, treballant en fabriques d’electrònica del seu país. En concret, l’informe analitza les condicions de treball d’aquests estudiants “en practiques” en una fàbrica que produeix per companyies com Hewlet Packard, Dell o Lenovo i que està ubicada a Zhongshan, al sud de Xina. Els investigadors van recollir testimonis com el de Xu Min, una estudiant de 19 anys que fa comptabilitat i que es veu obligada a passar de tres a cinc mesos treballant a la fàbrica de Wistron: "Estem de peu a la línia de muntatge de tot el dia, fent la mateixa tasca una i altra vegada. No té res a veure amb la meva educació. Cap de nosaltres vol estar aquí, però no tenim altra opció, perquè l'escola ens va dir que si ens hi negàvem, no aconseguiríem el nostre diploma."

Coincidint amb la celebració del dia mundial del Treball Decent, l’ONG Setem Catalunya ha fet un acte de conscienciació al campus ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. Com a impulsora del projecte Electronics Watch, SETEM demana a les universitats catalanes que s’adhereixin a una mena de grup de pressió, format per diferents institucions públiques europees, per tal de pressionar a la industria electrònica perquè respecti els drets laborals dels seus treballadors.

La responsable de la campanya a Catalunya, Alba Trepat denunciava en una entrevista al programa Què vols ser que el govern xinés utilitza els seus estudiants per garantir la competitivitat de la seva indústria en un moment, que s’han començat a millorar les condicions dels treballadors ordinaris.

SETEM confia que altres universitats catalanes segueixin l’exemple de la UB . La incorporació a Electronics Watch comporta que la Universitat de Barcelona inclogui clàusules en els seus contractes de compra de béns, que comprometin el contractista amb un codi d’estàndards laborals i que habilitin Electronics Watch a monitoritzar que les fàbriques s’hi adeqüin.

Soledad Domínguez

Soledad Domínguez

Redactora de informativos en Ràdio Barcelona, especializada en Educación. Siempre que me dejan, me cuelo...

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir