El jutge trosseja en dues peces el cas Traiber sobre pròtesis defectuoses
Aixeca el secret de sumari en relació als historials mèdics dels afectats i les proves pericials de les pròtesis. A més, torna a citar a declarar Lluís Márquez, el màxim representant de l’empresa.

La seu de l'empresa Traiber. (ACN)

Reus
El jutge Diego Álvarez de Juan, que instrueix el cas INNOVA a Reus, ha decidit dividir en dues peces el cas Traiber, que investiga la presumpta mala praxis en la compra i col·locació de pròtesis caducades o en mal estat.
La idea del magistrat és ‘simplificar i activar el procediment’, segons recull en un auto dictat el aquest dimarts i emès aquest dijous. Amb aquesta divisió, el cas INNOVA ja compta amb 15 peces separades, algunes de les quals són secretes.
Cita a Luís Márquez
El jutge torna a citar a Márquez a declarar el proper 16 de novembre. A més de l’empresari, també estan investigats en aquesta causa mig centenar de metges de tot Catalunya, la gran majoria cirurgians ortopèdics; una dotzena de treballadors de l’empresa Traiber, directius de SAGESSA i regidors de l’Ajuntament de Reus el darrer mandat: la mà dreta de l’alcalde Carles Pellicer durant anys, Teresa Gomis, i l’actual regidor d’urbanisme, Marc Arza.
Més d’una seixantena d’investigats
El desembre de l’any passat el jutjat número 3 de Reus investigava 47 metges d’una vintena de centres sanitaris públics i privats per les sospites que haurien pogut cobrar comissions il·legals per part de l’empresa Traiber a canvi d’utilitzar el seu material i perquè ‘mantinguessin la boca tancada’ sobre les deficiències tècniques detectades.
L’instructor del cas Innova apuntava que existien indicis que l’empresa reusenca hauria subornat a desenes de metges -la majoria cirurgians ortopèdics- per col·locar les seves pròtesis. De fet, el magistrat apuntava a l’enviament de regals de Nadal, viatges pagats, l’establiment de ‘col·laboracions’ i contractes de ‘royalties’ per encobrir el pagament de comissions irregulars.
El jutge també investigava dotze treballadors de l'empresa Traiber, a més del seu propietari, Luis Márquez; així com al directiu de Sagessa, Joan Benet; a l'exprimera tinent d’alcalde de l'Ajuntament de Reus Teresa Gomis, i a l'actual regidor reusenc Marc Arza, tots dos de CiU, en el seu cas per haver pressionat, presumptament, perquè l’Hospital de Sant Joan de Reus tornés a comprar a l’empresa Traiber.
En una interlocutòria de finals d’any, el magistrat els atribuïa una dotzena de presumptes delictes. En concret, els investigava per delictes de prevaricació i malversació de cabdals públics, alteració de preus en concursos i subhastes públiques, tràfic d'influències, suborn, omissió del deure de perseguir delictes, societari, frau a l'Administració, estafa, corrupció entre particulars, falsedat documental, salut pública, i blanqueig de capitals.




