ERC guanya les eleccions a les comarques de Girona
El seguiment de la jornada electoral a les comarques de Girona

L'Escola Eiximenis de Girona amb els primers votants aquest matí / Gerard Vilà (ACN)

Girona
L'independentisme suma 5 dels 6 escons que hi havia en joc a les comarques de Girona. Esquerra Republicana ha estat la força més votada i s'ha emportat 3 escons. Junts per Catalunya -amb 2 escons- ha mantingut el resultat i el PSC -amb un- també. Qui ha perdut el diputat que tenia ha estat En Comú Podem.
Esquerra ha tret els millors resultats de la història en unes eleccions generals a les comarques de Girona. La candidatura encapçalada per Montse Bassa, la germana de l'exconsellera Dolors Bassa, ha obtingut més de 113.000 vots, gairebé el 30% dels emesos, i s'ha fet amb 3 dels 6 escons. Esquerra ha estat la força més votada a totes les capitals de comarca i en altres ciutats com Sarrià de Ter -el municipi del president del parlament Roger Torrent-, Palafrugell, Sant Feliu de Guixols, Calonge, Palamós i Castelló d'Empúries.
Darrera d'Esquerra, la llista més votada ha estat la de Junts per Catalunya, a 28.000 vots de diferència, que ha tret dos diputats, els mateixos que va obtenir l'any 2016. No s'ha notat doncs, en els resultats, el canvi de l'històric cap de llista Jordi Xuclà per Jaume Alonso Cuevillas, i Junts per Catalunya ha guanyat en poblacions com Besalú, Fornells de la selva, Anglès, Vilobí d'Onyar, Cornellà del Terri o Amer, que és el poble natal de Carles Puigdemont on ha arrabassat més del 48% dels vots.
El PSC ha superat els 65.000 vots i manté el diputat que va treure el 2016 i tot i la pujada a tot l'estat, a la circumscripció de Girona no ha recuperat el segon diputat que va perdre fa 3 anys. El PSC s'ha convertit en la primera força en poblacions importants de les coimarques de Girona com Salt, Blanes o Lloret.
Qui ha perdut l'escó que tenia, de fet s'ha quedat a 939 vots d'aconseguir-lo és En Comú Podem, que va arribar a estar a uns 600 vots de treure'l al llarg de la nit.
Ciutadans ha estat la cinquena força a Girona (ha guanyat 10.000 vots respecte fa 3 anys) i darrera seu hi ha el Front Republicà. Per sota hi ha el Partit Popular (que ha perdut prop de 20.000 vots) i Vox.
La participació a les comarques de Girona amb el 100% escrutat arriba al 76,06%, 16 punts per sobre que el 2016.
A la ciutat de Girona, amb el 100% dels vots escrutats, ERC es converteix en la primera força amb el 26,22% dels vots, seguit de JuntsxCat (23,89%). La tercera força és el PSC amb el 17,27%.
A Figueres , ERC es converteix en la primera força amb el 26,08% dels vots. La segona, el PSC amb el 20,43% i per darrera JuntsxCat (14,59%). La quarta força, Ciutadans (13,12%).
A Amer, el poble de Carles Puigdemont, amb el 100% dels vots escrutats, el 48,24% dels vots se'ls emporta JuntsxCat. La segona força més votada és ERC amb el 27,14%.
A Ripoll, el poble de la consellera Teresa Jordà, amb el 100% dels vots escrutats, ERC guanya amb més del 32% dels vots. La segona força és JuntsxCat.
A Sarrià de Ter, el municipi del president del Parlament Roger Torrent, amb el recompte acabat, ERC s'emporta el 28,85% dels vots. Per darrera, PSC (20,14%) i en tercer lloc JuntsxCat (17,08%).
Acabat el recompte a Torroella de Montgrí, el municipi de l'exconsellera Dolors Bassa, ERC guanya amb el 34,25%, per darrera JuntsxCat amb el 23% i en tercer lloc el PSC amb el 13,7%.
A Palafrugell, amb el 100% dels vots escrutats, ERC és la força més votada amb el 27,4%; darrera hi ha el PSC amb el 22,8% i JuntsxCat és la tercera força amb un 16,46%.
A Salt ha guanyat el PSC amb el 24,5% dels vots. En segon lloc hi ha ERC, el partit de l'alcalde Jordi Viñas.
La participació a les sis de la tarda a les comarques de Girona ha estat d'un 63,69% (320.434 vots). Les últimes eleccions generals, el juny del 2016, la participació a aquesta hora va ser del 45,13%, amb 223.913 vots.
La participació a les dues del migdia a les comarques de Girona ha estat d'un 43,49%, amb un total de 217.411 vots. Les últimes eleccions generals, el juny del 2016, la participació a aquesta hora va ser del 31,3%, amb 155.305 vots.
Des de primera hora d'aquest matí funcionen amb normalitat els 393 col·legis electorals i les 830 meses. En total estan cridades a votar 521.491 persones de les comarques de Girona. Escullen sis diputats al Congrés i quatre senadors.
La gran majoria de punts de votació s'han constituït sense problemes, més enllà d'alguna absència de membres, com en el cas de l'Escola Eiximenis de Girona, on el vocal titular i els dos suplents d'una de les meses no han vingut, i ha estat un suplent d'una altra mesa qui ha ocupat el seu lloc. En total a les comarques gironines estan cridats a votar 521.491 persones. La demarcació escull sis diputats al Congrés i quatre senadors a la cambra alta.
En les últimes eleccions generals, el juny del 2016, Esquerra Republicana de Catalunya va guanyar a les comarques de Girona amb el 25,26% dels vots i 2 diputats. Per darrere, Convergència Democràtica va obtenir el 23,24% dels vots i també 2 diputats. Els altres dos representants se'ls van repartir entre En Comú Podem amb un 17,3% dels vots i el PSC que va quedar en darrer lloc amb un 12,53%. Ciutadans i Partit Popular no van obtenir representació.




