Sociedad

La paritat no arriba als escenaris de Barcelona

En la nova temporada teatral, les obres escrites per homes dupliquen les escrites per dones

Pel que fa a direcció, el panorama és ben bé igual: les dones només lideren el 29% de creacions

REPORTATGE. La paritat no arriba als escenaris de Barcelona

REPORTATGE. La paritat no arriba als escenaris de Barcelona

02:56

Compartir

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

<iframe src="https://cadenaser.com/embed/audio/460/1572342619_733409/" width="100%" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Barcelona

Les dades que s'extreuen de les noves programacions dels teatres Nacional, Lliure, Romea, Villarroel, Goya i Condal demostren que la desigualtat de gènere segueix marcant la producció teatral. En el cas de l'autoria, hi ha un 51% d'homes, molt per sobre del 28% de dones i del 21% de les obres creades per equips mixtes. Un cas especialment desigual és el del teatre Romea, amb cap dona autora en les seves sis obres de temporada. Al Lliure, en canvi, hi ha més autores que autors. Les xifres de direccions són pràcticament equivalents a les d'autoria. 5 de cada deu tenen director, 3 de cada deu tenen directora i les dues restants un equip mixt. La desproporció més destacable és al Villarroel, on de les 8 obres que es posaran en cartell enguany, només una serà dirigida per una dona.

Les funcions d'autoria masculina multipliquen per sis les d'autoria femenina

Si aprofundim observant quantes funcions es fan de cada espectacle, les xifres són encara més desiguals. Les funcions d'autoria exclusivament masculina gairebé multipliquen per sis les femenines. La mateixa dinàmica es veu en les direccions: la presència masculina s'enfila fins el 67%, més del triple que el nombre de sessions dirigides per dones. Al teatre Nacional, per exemple, hi ha fins i tot més autores que autors, però l'obra Justícia, de Guillem Clua, tindrà 29 funcions. En canvi, L'huracà, Carme Monturiol, només estarà 4 dies en escena. Per a Dones i Cultura, un col·lectiu feminista del sector, hi ha un tercer factor que encara decantaria més la balança, la importància de l'escenari que acull l'obra.

La paritat no arriba als escenaris de Barcelona

00:17

Compartir

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

<iframe src="https://cadenaser.com/embed/audio/460/1572342746_480607/" width="100%" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Una anàlisi de gènere que no és nova

En alguns casos, els teatres ja han analitzat les seves programacions en clau de gènere. És el cas dels centres públics. Del Teatre Nacional, molts mitjans van destacar que inaugurava la seva temporada més paritària fins al moment i, de fet, en la seva programació es marquen l'objectiu de recuperar dramaturgues femenines d'abans de la guerra civil. El Teatre Lliure també en parla al dossier de temporada: expliquen que tenen una consciència de paritat, però relativitzen la importància de les xifres. Diuen que un nombre molt alt de directores pot servir per camuflar altres mancances, com per exemple la reproducció dels rols de gènere en les històries que es representen. Una explicació que no convenç a Dones i Cultura.

La paritat no arriba als escenaris de Barcelona. Els números importen

00:13

Compartir

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

<iframe src="https://cadenaser.com/embed/audio/460/1572343058_022642/" width="100%" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

El panorama no és molt millor en altres camps artístics. Al món de la música, el 75% dels artistes dels festivals musicals catalans de l'any 2017 van ser homes, segons un estudi de l'Observatori Cultural de Gènere.

Escucha la radioen directo

Cadena SER
Directo

Tu contenido empezará después de la publicidad

En directo

A continuación

Último boletín

Emisoras

Elige una emisora

Compartir

Suscríbete

Tu contenido empezará después de la publicidad