Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

Lèxic en femení

Verònica Cantó, secretària de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua

La Columna (26/11/2020) Verònica Cantó, secretària de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua

La Columna (26/11/2020) Verònica Cantó, secretària de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua

00:00:0000:06
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Alcoi

Seré breu.

El llenguatge és la facultat humana que permet la comunicació i l'expressió dels pensaments o sentiments propis, i és a través de les paraules que ens comuniquem, que donem sentit i significat a tot allò que ens envolta, a tot allò que forma part de nosaltres.

No obstant això, hi ha vegades que no disposem d’un mot per a referir-nos a un determinat concepte, cosa que pot obeir a diverses raons: ja siga perquè allò que pot designar és molt recent, o bé perquè no ens hem plantejat la seua necessitat.

Per això hui els vull fer un regal i els porte dues paraules que prompte formaran part del cabal lèxic del nostre diccionari i que venen a omplir un buit, una mancança que ben bé ja tardava massa, especialment per a totes aquelles persones que tenim consciència de gènere.

Em referisc a donassa definida com a «dona que destaca per la seua gran aportació intel·lectual, artística o cívica», en paral·lel i de manera simètrica a la mateixa definició que presenta la paraula homenot.

I en relació amb l’anterior, el mot criptogínia, un compost culte que prové del grec, que s’incorpora al diccionari amb el significat d’ocultació dels referents femenins en diferents àmbits i que, per tant, designa la manca de reconeixement del valor intel·lectual i de les aportacions de les dones a qualsevol espai de prestigi social. Es tracta d’una paraula que ha sorgit actualment en els estudis que afecten la revisió dels cànons culturals i literaris, però no deixa de ser la descripció d’un fenomen ben antic.

En un moment en què els moviments feministes estan contribuint a un canvi social que planteja la necessitat d’avançar cap a societats més igualitàries, siguen benvingudes al nostre diccionari paraules com donassa i criptogínia que venen a reparar, encara que siga mínimament, una injustícia perpetuada en el temps.

Cal dir les coses pel seu nom.

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir