Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

Les indemnitzacions per a dones que han patit violència masclista continuen arribant amb comptagotes

El govern va canviar la norma que regula aquestes ajudes arran d'una notícia de SER Catalunya

Els canvis han fet que les denegacions passin del 90% al 15% en un any, però les sol·licituds també han baixat a la meitat

Afers Socials atribueix el descens de demandes a la pandèmia, ja que per fer-les cal demanar cita al SOC i als jutjats, organismes que han estat tancats per la situació sanitària

Imatge d'una concentració a Ulldecona de rebuig per l'assassinat d'una jove veïna de Vinaròs, l'abril del 2019 / ACN

Imatge d'una concentració a Ulldecona de rebuig per l'assassinat d'una jove veïna de Vinaròs, l'abril del 2019

Barcelona

És una exclusiva de SER Catalunya: les indemnitzacions de la Generalitat per a dones que han patit violència masclista continuen arribant amb comptagotes. Només 19 víctimes han rebut aquesta ajuda l'any 2020: 14 dones i 5 fills o filles. Les sol·licituds per cobrar aquestes ajudes han baixat a la meitat. Tot això tenint en compte que hi ha més de 1.000 condemnes per violència masclista a Catalunya, i després que aquesta redacció denunciés fa un any aquesta situació i el govern canviés la llei per fer-la més accessible.

El departament d'Afers Socials justifica la baixada de demandes argumentant que tràmits per demanar aquestes indemnitzacions es fan al SOC i als jutjats, dues institucions que han vist condicionada la seva atenció al públic a causa de la pandèmia.

L'any 2019 es van sol·licitar 107 ajudes, se'n van aprovar 15, i 92 van ser denegades. En canvi, el 2020 va haver-hi 55 sol·licituds, de les quals 19 van tenir llum verda, 7 van ser rebutjades i 29 estan pendents de tramitació a l'espera que es presenti documentació.

SER Catalunya va avançar en exclusiva fa un any, el febrer del 2020, que en 5 anys només 90 dones havien cobrat aquestes ajudes, quan en el mateix lapse de temps hi ha hagut 7.000 condemnes per violència masclista. La indemnització quedava recollida a la llei 80/2015, i només es concedia a dones que haguessin patit danys físics i psíquics greus o a fills de víctimes d'assassinats de violència masclista menors de 26 anys que depenien econòmicament de la seva mare.

Després d'aquesta notícia, el govern va fer una sèrie de modificacions per fer que les indemnitzacions i les ajudes arribessin a més gent. La primera, que fos suficient l'informe d'un metge de la xarxa de sanitat pública o d'un servei especialitzat, quan abans la llei deia que aquest fet havia de quedar constatat a la sentència judicial, cosa que passava poques vegades. Per millorar la divulgació de la norma, a la reforma també queda recollit que els professionals de la xarxa de serveis socials estan obligats a comunicar a les víctimes que existeixen aquestes ajudes i que les poden demanar.

Oriol Soler Pablo

Oriol Soler Pablo

Redactor de informativos en Ràdio Barcelona, especializado exclusión social, vivienda y medio ambiente....

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir