Aissatou, supervivent de la mutilació genital: "És un dolor que mai oblidaré"
Hi ha 1.575 nenes fins als 14 anys en risc de patir una mutilació genital a Catalunya
Els Mossos han evitat 8 possibles casos d'ablació el 2020

REPORTATGE MUTILACIÓ GENITAL - SERENA IORDACHE
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
L'Aissatou Diallo va néixer a la República de Guinea, un país on el 97% de les nenes pateixen la mutilació des de molt petites. Explica que pel simple fet de néixer en una comunitat on es realitzen aquestes pràctiques "les dones ja estan condemnades a patir la mutilació genital". Ella assegura que no és un fet religiós, perquè no existeix cap raó per justificar aquestes pràctiques. Però no fer-ho, comporta un rebuig i un estigma social molt gran.
Ara fa més de 6 anys que l'Aissatou treballa des de l'associació Humanitària contra l'Ablació de la Dona Africana (AHCAMA) per erradicar aquestes pràctiques i per sensibilitzar a la població. L'objectiu, segons diu, "és salvar el màxim de nenes possible".
Un estudi de la Fundació Wassu i la Universitat Autònoma de Barcelona estima que a Catalunya hi ha 1.575 nenes fins als 14 anys en risc de patir una mutilació genital. Els mossos han informat que durant el 2020 s'ha evitat que vuit nenes en situació de risc patissin ablació genital. Aquesta és la dada més baixa dels últims deu anys, i segons afirmen fonts policials podria ser a causa de la pandèmia, ja que les restriccions han evitat que algunes famílies portessin a les nenes als països on es realitzen aquestes pràctiques.
També hi ha entitats que pretenen minimitzar els danys que això suposa per aquestes dones. A Catalunya, la Fundació Deixeus, fa més d'una dècada que realitza reconstruccions genitals gratuïtes a les dones que han patit l'ablació. Aquestes intervencions, segons explica el doctor Pere Barri ajuden en molts casos a recuperar fins a un 70% de la sensibilitat del clítoris. Malgrat la pandèmia, el nombre de dones que han demanat cita o han estat derivades per metges d'atenció primària a aquest centre no ha disminuït respecte l'any 2019.




