Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

1.300 alumnes sense plaça a FP

Educació treu pit de la seva gestió davant l'increment "extraordinari" de demanda a FP malgrat encara hi ha més de 1.300 alumnes sense plaça per fer el cicle de grau mitjà o superior que havien demanat.

4 de cada 5 persones que al maig havien demanat una plaça a FP no han participat en el procés extra de preinscripció del setembre.

Alumnes de Formació Professional / IREKIA - Archivo (EUROPA PRESS)

Alumnes de Formació Professional

Barcelona

El conseller d’Educació, Josep González Cambray va reconèixer davant la comissió d’Educació del parlament, on va comparèixer a petició pròpia, que el procés ordinari de preinscripció es van tancar al maig amb 26.405 peticions de plaça no ateses, 12.611 a grau mitjà i 13.794 a grau superior. Però només un cinquena part d’aquets aspirants han tornat a sol·licitar plaça al procés extraordinari que es va obrir a principis de setembre per repartir 6203 places noves, que es van aconseguir obrint grups nous -fins a 68 a grau mitjà- i incrementant fins a 33 alumnes per aula la ràtio a les especialitats més demandades, i 3169 places ja previstes però que havien quedat vacants per falta de demanda.

Un cop finalitzat aquest procediment extraordinari, en el que només van participar 5.577 aspirants – 3592 a grau mitjà i 1985 a grau superior- encara queden 618 alumnes pendents de plaça a grau mitjà i 705 a grau superior. El conseller González-Cambray va reiterar al parlament el seu compromís que “tothom que es va preinscriure a un cicle formatiu de grau mitjà en el període ordinari podrà accedir a aquests estudis”. Per fer-ho possible el govern ha anunciat que concertarà 5 grups extra del grau mitjà de Cures Auxiliars d’infermeria, subvencionant 165 places a centres amb demanda a Barcelona i el Vallès Occidental. Per la resta d’alumnes, la solució passa o bé per l’Institut obert de Catalunya “on els joves entre 16 i 18 anys es podran matricular” i tindran “un acompanyament a mida”, o bé per acceptar alguna de les prop de 4000 places que han quedat lliures a cicles com els vinculats a la indústria alimentària o el manteniment.

El conseller González-Cambray diu que aquest és un dels reptes de cara al curs vinent, “orientar millor” als joves perquè no totes les sol·licitud es concentrin en els mateixos cicles. Entre les mesures per millorar la gestió de la matriculació de cara al curs vinent, el conseller va anunciar que l’orientació professional començarà a primer d’ESO, que el procés ordinari de preinscripció s’avançarà al març i que per primera vegada “garantirem que tot l’alumnat de 4t d’ESO que ho demani, tindrà una plaça garantida a la família de grau mitjà que hagi triat”.

Alumnes sense plaça, empreses sense personal

L'altra cara de la moneda d'aquests 1300 alumnes encara sense plaça a FP són les empreses que no troben professionals amb la formació adequada i que tampoc no els esperen a curt termini, perquè els graus de FP que preparen aquests perfils no atreuen als joves.

Sectors com el de la fabricació mecànica i mecatrònica, o el d'instal·lacions elèctriques es queixen que necessiten tècnics per substituir les generacions que s'estan jubilant o per atendre noves demandes del mercat PERÒ no els troben. Raúl Rodríguez, Director General del gremi d'instal·ladors de Catalunya alerta que la situació al seu mercat de treball és “dramàtica” i lamenta que la gent jove està extremadament mal orientada sobre les oportunitats que el mercat de treball està generant. Es mouen per temes de moda, o per altres motius que no són els que els ajudaran a tenir una feina assegurada quan acabin la seva formació.”

Georgina Comas, gerent de la metal·lúrgia TM Comas va posar en marxa el curs passat un centre de formació propi Comastech Centre Politècnic que ofereix un grau superior doble de fabricació mecànica i mecatrònica. Explica que encara hi ha molts prejudicis, sobre tot entre les noies, a l’hora d’optar per una professió com aquesta “que sovint va associada amb tallers foscos i bruts, amb fotografies de dones en pilotes a la paret”. Res a veure, insisteix amb la realitat d’un “sector estable, amb moltes empreses petites però molt actualitzades a nivell tecnològic i on es treballa de dilluns a divendres i amb bones condicions de treball”. Hi ha a més un biaix de gènere absolut. “Les dones són molt bones en aquest sector i quan surt una noia formada, hi ha baralles per contractar-la". Enguany començaran el curs 11 alumnes, dels quals tres són noies.

Soledad Domínguez

Soledad Domínguez

Redactora de informativos en Ràdio Barcelona, especializada en Educación. Siempre que me dejan, me cuelo...

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir