Creix un 36% la demanda d'atenció psicològica a Càritas
S'alerta que els efectes de la pandèmia han provocat que s'hagi demanat més ajuda
andorra
L'ONG ha presentat la memòria d'activitats del 2021 en la que s'alerta que els efectes de la pandèmia han provocat que s'hagi demanat més ajuda derivada de les problemàtiques de salut mental i les situacions de soledat i angoixa.
La coordinadora de Càritas Andorrana, Txiqui Bruna, ha explicat que compten amb una psicòloga que fa un seguiment de les persones que ho requereixen i que s'engloba dins del programa Suport. Trenta persones van ser ateses l'any passat, en què la majoria d'atencions realitzades es van centrar en fer acompanyament, escolta genèrica i orientació personal. Bàsicament, aquesta problemàtica afecta a gent jove i gran. Per aquest motiu, la setmana vinent es posarà el marxa un telèfon gratuït d'atenció psicològica (66 10 70) perquè s'ha vist que és necessari.
Durant l'any 2021 va oferir ajuda a 1.539 persones, el que suposa una disminució d'un 32% respecte l'any anterior. La meitat dels usuaris tenen entre 45 i 55 anys i molts d'aquests són persones soles, que no tenen una xarxa familiar o d'amistats al país. En el cas d'atenció primària es van atendre 600 persones que buscaven ajuda pel que fa l'alimentació, la salut o l'habitatge.
El president de Càritas Andorrana, Amadeu Rocamora, remarca que el desenes d'usuaris és degut que l'any passat no hi va haver tants temporers perquè les pistes d'esquí i els hotels estaven tancats. Poc a poc la situació sanitària s'ha anat estabilitzant i la tendència ha estat tornar a la normalitat. Tot i això, ha fet èmfasi en la problemàtica de l'habitatge com un dels aspectes que cal solucionar de manera urgent.
Els usuaris del Banc d'Aliments van caure un 43% i es van recollir un 15% d'aliments més que en el 2020. En el cas del Rober, es van recollir 82 tones de roba de segona mà i van haver-hi 7 nens i nenes que es van beneficiar de les activitats de reforç escolar.
Finalment, l'ONG va tancar el 2021 amb un dèficit de 133.000 euros, tenint en compte que els darrers dos anys han hagut de respondre a les necessitats dels usuaris amb recursos propis.
Mentres tant, el Govern es mostra preocupat pels efectes de la pandèmia en la salut mental.
El ministre portaveu, Eric Jover, s'ha referit als resultats de la memòria de Càritas en què la demanda d'ajuda psicològica ha augmentat en 36% l'any passat. Remarca la necessitat de donar resposta a aquesta situació i ha parlat de les converses entre el ministeri de Salut i el Col·legi de Psicòlegs per tancar quins trastorns formen part de la cartera de serveis i passen a ser coberts per la CASS. Al mateix moment, ha fet referència al Pla de Salut Mental o al programa de suport psicològic als afectats per la Covid.