Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

FEDA preveu un increment de tarifes del 15% el 2023

Jover insisteix que la potestat d'augmentar les tarifes de la llum és el Govern

Imatge les instal·lacions de FEDA a Encamp. / Arxiu

Imatge les instal·lacions de FEDA a Encamp.

andorra

Forces Elèctriques d'Andorra demana al Govern a través del pressupost que augmenti el rebut de la llum un 15% a partir del proper mes de gener. Uns comptes marcats per l'increment desbocat del preu de l'energia. Per aquest motiu, augmenta un 54% el pressupost, situant-lo als gairebé 133 milions d'euros vers els 86,2 milions pressupostats pel 2022. Així mateix, preveu que el dèficit sigui de 22,6 milions d'euros.

La parapública pensa acabar aquest any amb un increment de la demanda d'energia d'un 7% respecte a l'any passat. Donat que les pautes de consum pel proper exercici són difícils d'extrapolar, FEDA ha fixat un increment del 2,3%, el que equivaldria a 582 gigawatts per hora. En aquest sentit, s'espera que s'hagi de comprar gairebé el 80% a fora i la producció pròpia arribarà al 21%. Estima que el preu de compra sigui prop d'un 98% superior al que s'ha comprat aquest any i, per aquest motiu, ha previst 65 milions d'euros per aquest concepte.

En el cas dels ingressos patrimonials preveu recaptar pràcticament 93 milions d'euros, dels quals 88,2 corresponen de la venda d'electricitat als clients. Si ens fixem en les despeses, Forces Elèctriques d'Andorra ha pressupostat inversions reals per valor de 30,4 milions d'euros. En el document s'explica que la inversió en equipaments és superior perquè es preveu la construcció de grans infraestructures de generació com són el parc eòlic del Maià, pel qual es demanarà un préstec de 31 milions d'euros, i la continució o finalització d'altres com la línia d'alta tensió o l'ETR de la Gonarda.

Jover insisteix que la potestat d'augmentar les tarifes de la llum és el Govern.

El ministre de Finances i portaveu, Eric Jover, ha manifestat que no s'ha pres cap decisió. Té clar que si la situació no canvia no tocarà cap més remei que aplicar un nou augment. Tampoc ha concretat, tal com demana FEDA que sigui el gener o quan acabi l'hivern per no danyar l'economia de les famílies.

Cal tenir en compte que el director general de Forces Elèctriques d'Andorra, Albert Moles, ja va fer una crida a la ciutadania per tal d'aconseguir un 15% d'estalvi energètic perquè l'increment del rebut de la llum fos moderat.

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir