Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

Europa reclama incloure la figura del Raonador del Ciutadà a la Constitució

Ho fa a través del darrer informe que ha publicat la Comissió de Venècia i després de rebre la demanda del propi representant andorrà al Consell d'Europa, Joan Forner

Reunió delegació de la Comissió de Venècia amb el Ministre de Justicia i Interior Sr. Josep Maria Rossell i amb el Sr. Joan Leon Secretari d'Estat / SFG

Reunió delegació de la Comissió de Venècia amb el Ministre de Justicia i Interior Sr. Josep Maria Rossell i amb el Sr. Joan Leon Secretari d'Estat

andorra

En un llarg document, analitzen la legislació que regula aquesta figura i, malgrat que afirma que no és missió seva resoldre les mancances que presenta, sí que poden traslladar els principis fonamentals que haurien de complir.

La primera recomanació és modificar la carta magna perquè emani directament d'ella i no d'una llei, com passa ara. Els signants de l'informe apunten que per preservar la integritat de la institució hauria de penjar directament de la Constitució i que fos una llei qualificada, a poder ser, qui detalli l'exercici de les seves funcions i competències.

Per altra banda, recoman ampliar-les i per exemple que pugui emetre recomanacions quan ho estimi oportú o que proposi directament als òrgans executiu i legislatiu la firma o la ratificació de tractats internacionals referents als drets humans. També entenen que en l'àmbit judicial pot jugar un paper important, sense alterar la seva independència i eliminar els terminis si un cas arriba a les seves mans. A més, podria interposar recursos d'inconstitucionalitat contra lleis que afectin els drets i les llibertats de les persones i, tenir accés als documents classificats.

Quan a l'exercici de les seves funcions, és el Govern qui ha de garantir per llei tot el material i el pressupost necessari i, per aconseguir-ho, suggereix que intervingui directament en el redactat del pressupost general, quan a la seva tasca es refereix.

Finalment, la Comissió de Venècia coincideix que el càrrec s'hauria d'escollir en convocatòria pública i que el mandat no sigui inferior a set anys. A més, recomana ampliar la seva immunitat mentre exerceix el càrrec i fins i tot quan l'abandoni, per qualsevol acte exercit durant el mandat. Una immunitat, això sí, que es podria aixecar amb una majoria del Consell General.

La Comissió de Venècia no posa terminis, però admet que tanta modificació legislativa podria ser difícil, tal com ja li van reconèixer les autoritats andorranes en la seva visita a finals de setembre.

Arnald Sanllehy

Arnald Sanllehy

Periodista a Ràdio SER Principat d’Andorra des del 2019. Condueix l’Aquí Andorra, El Balcó Andorra i...

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir