La bretxa salarial als cossos general i diplomàtic és de 8 euros
Així consta en el Pla d'Igualtat de l'administració general que han presentat els secretaris d'Estat d'Igualtat i Funció Pública, Mariona Cadena i Marc Cornella
La secretària d'Estat d'Igualtat, Mariona Cadena, i el secretari d'Estat de la Funció Pública, Marc Cornella, presenten la situació de la bretxa salarial a l'administració general. / CEsteve
Andorra la Vella
La bretxa salarial als cossos general i diplomàtic és de 8 euros.
Així consta en el Pla d'Igualtat de l'administració general que han presentat els secretaris d'Estat d'Igualtat i Funció Pública, Mariona Cadena i Marc Cornella. Segons l'informe, els homes cobren de mitjana 2.863 euros i les dones 2.855, el que situa la bretxa salarial en el -0,28% per a les segones. També confirma que com més responsabilitat exigeix un càrrec, més diferència salarial hi ha, i per exemple, en els contractes de classe A, supera el 17%. En els de classe B cau fins al 10% i en els de classe C, les dones cobren un 6% més que els homes.
Tot plegat fa que Cornella vegi amb bons ulls aquestes dades, malgrat que és conscient que cal continuar treballant per erradicar-la del tot.
La diferència més significativa està en la retribució dels complements, que són principalment les hores extra, i aquí els homes cobren més de 240 euros que les dones. La raó, diu Cornella, és perquè elles en fan menys, sobretot perquè assumeixen més tasques domèstiques i familiars, i perquè també s'agafen més permisos.
Per revertir aquesta situació, la comissió d'igualtat dissenyarà un decàleg d'accions que preveu revisar els procediments de contractació i de promoció per incloure la perspectiva de gènere, revisar també el reglament de conciliació de la vida laboral, o desenvolupar un pla de formació i lideratge inclusiu. A més, n'hi haurà dues específiques per lluitar contra l'assetjament sexual o per raó de gènere, que estarà operatiu al juny. Segons Cornella, per això, no els consta que s'hagi produït cap cas.
Aquesta informació fa referència només al cos general i al diplomàtic, i no estan inclosos els especials o el d'educació, malgrat que esperen que els finalitzin ben aviat. Un cop fets, Cornella ja avança que la bretxa salarial podria estar al 5% en contra de les dones, una dada sobre la qual actuar, diu, però que està bastant per sota de la mitjana de la Unió Europea que supera el 12%.
Estadística situa la bretxa en 527 euros
En l'informe de l'Enquesta de les Forces de Treball, corresponent al 2023, s'indica que els homes guanyaven 2.713 euros bruts de mitjana, mentre que les dones en percebien 2.189. A més, en els darrers cinc anys els homes han incrementat el salari brut mensual en uns 400 euros, mentre que els de les dones només ho ha fet en 250 euros. Una de les raons, segons apunta el document, que expliquen aquesta desigualtat, és el fet que elles treballen més sovint a temps parcial i en sectors d'activitat menys remunerats.
En el sector privat la diferència era molt més gran, ja que fregava els 650 euros, mentre que en el públic era de poc més de 100 euros.
L'informe sencer explica que l'any passat Andorra tenia una població activa de més de 61.000 persones, de les quals treballaven més del 83%. La taxa d'atur es quedava en l'1,6%, i el 15% restant són persones inactives, la majoria de les quals majors de 15 anys o jubilats que cursen estudis o reben formació.
Els comuns ultimen els plans d'Igualtat
Només tres corporacions han presentat aquesta eina que es desprèn de la llei d'Igualtat. Andorra la Vella i Encamp van ser les primeres a fer-ho, i Ordino tot just el va aprovar la setmanada passada. La resta encara hi treballen, tenint en compte que la data límit per aprovar-los és a finals de mes.
Així, a la Massana ja han fet les entrevistes a tota la plantilla i ara estan analitzant els resultats per establir les mesures que calguin. En el cas d'Escaldes-Engordany preveuen tenir-lo enllestit al juny i que els protocols contra l'asssetjament estiguin operatius al setembre. A Canillo, per la seva part, han patit un canvi en el departament de recursos humans que ha endarrerit alguns projectes, com ara aquest.
Finalment, des de Sant Julià de Lòria s'ha creat la comissió negociadora i han escollit els quatre membres que la integren; dos per part de la corporació i dos més dels treballadors. Ja han fet un informe de diagnòstic amb l'ajuda d'assessors externs i a partir d'ara elaboraran el Pla d'Igualtat, faran el seguiment i avaluaran els resultats.
Arnald Sanllehy
Periodista a Ràdio SER Principat d’Andorra des...Periodista a Ràdio SER Principat d’Andorra des del 2019. Condueix l’Aquí Andorra, El Balcó Andorra i SER Empresaris.