'Mòmies' o 'cossos momificats'? 'Disminuïts' o 'persones amb discapacitat'?
Magí Camps participa del debat sobre l'ús correcte del llenguatge

REPORTATGE. Correcció lingüista: 'Disminuïts' o 'persones amb discapacitat'
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
L'ús del llenguatge ha tornat a obrir el debat. Diversos museus britànics, entre els quals hi ha el British Museum, han proposat canviar la paraula "mòmia" per "restes momificades". Mentre els crítics amb la paraula sostenen que té "reminiscències colonialistes" o s'associa a un "monstre de ficció", la resta apunta que el llenguatge no sempre ha de ser políticament correcte.
"Canviar el nom és curiós pels arguments, 'mòmia' és una paraula molt antiga que no és cap menyspreu per a ningú", apunta el lingüista Magí Camps, "veig complicat canviar-ho, però hi ha moltes que ho han fet". Un exemple, pel lingüista, és la paraula 'mòbil': "abans feia referència al motiu pel qual algú tenia raons per matar a algú altre, ara és allò que tothom fa servir per comunicar-se amb la resta".
En Magí Camps explica que el món actual requereix d'una etiqueta i d'una classificació per a tothom i que la correcció política evoluciona amb el temps. De fet, el govern central i el Partit Popular han arribat a un acord per eliminar la paraula 'disminuïts' de l'article 49 de la Constitució i substituir-la per 'persones amb discapacitat'. "En un futur 'discapacitat' no serà correcte, igual que ara no ho és 'subnormal' i fa quaranta anys sí que ho era", recorda.
Reapropiació del llenguatge
Cristian Carrer, coordinador de l'Observatori contra l'Homofòbia, analitza que la teoria queer ha estat molt útil per reapropiar-se d'algunes paraules, com 'puta' o 'marica', que tradicionalment han estat insults. "És una estratègia de reapropiació del terme i de deixar de veure'l com un insult", comença Carrer.
Encara que "als centres educatius volen eliminar aquest llenguatge perquè s'utilitza de manera pejorativa, sobretot als patis de les escoles", el coordinador de l'Observatori contra l'Homofòbia considera que "també s'ha de respectar qui utilitza aquests termes des de la camaraderia i l'afecte", com la gent del mateix col·lectiu que no utilitza aquestes paraules per fer mal a la resta.




