Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

Detinguts 14 atracadors que feien volar caixers amb explosius en tres minuts

Els lladres, la majoria residents al sud de Madrid, van embutxacar-se 600.000 euros en onze assalts en menys d'un any

Cedides

Barcelona

Tres o quatre minuts. No més. És el que trigaven els membres de dues bandes d'atracadors a fer esclatar caixers automàtics, robar tot el botí i fugir en cotxes d'alta gamma, també sostrets, que després cremaven per no deixar rastre. En menys d'un any, els lladres van aconseguir embutxacar-se 600.000 euros d'onze assalts a caixers de Barcelona, Madrid i Màlaga. Els Mossos d'Esquadra, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional han aconseguit identificar-los i detenir 14 dels integrants de les bandes. Quatre d'ells han ingressat a presó.

El 4 de juny del 2022 va encendre's la primera alarma dels Mossos d'Esquadra i la Guàrdia Civil. Aquella nit, a Barcelona, un grup havia fet esclatar dos caixers automàtics introduint explosius a la ranura dels bitllets. Tres mesos després, es repetiria el mateix. Els caixers destrossats eren a oficines Bankinter de Santa Coloma de Gramenet, Sant Boi de Llobregat i de la zona alta de la ciutat de Barcelona, al barri de Reina Elisenda.

Desarticulados dos grupos criminales especializados en robos con fuerza en cajeros automáticos con explosivos

Desarticulados dos grupos criminales especializados en robos con fuerza en cajeros automáticos con explosivos / Policia Nacional

Desarticulados dos grupos criminales especializados en robos con fuerza en cajeros automáticos con explosivos

Desarticulados dos grupos criminales especializados en robos con fuerza en cajeros automáticos con explosivos / Policia Nacional

"Mai, en tota la història dels Mossos, havíem vist dos atacs amb artefactes explosius en una mateixa nit", explica el sotsinspector Isidoro Barbero, cap de la Unitat Central de Multirreincidents dels Mossos. Poc van trigar a adonar-se que la Policia Nacional tenia una investigació en marxa per fets idèntics a altres punts del país i van unir esforços per desarticular un grup que "utilitzava vehicles sostrets, feia atacs molt ràpids, anava amb disfressa i guanys i cremava els vehicles per dificultar la investigació", segons Barbero.

El mètode 'Pizza Slide'

Els atracadors de l'operatiu 'Mozarella' actuaven amb el mètode "Pizza Slide". Consisteix en forçar el forat per on surten els bitllets amb un objecte contundent i introduir-hi un artefacte encapsulat en una estructura metàlica i que explota a través d'un impuls elèctric. Aquestes càpsules explosives, que el grup anomenava 'petaques', les fabricava un dels integrans del grup al barri de San Fermín de Madrid amb pólvora negra procedent de petards i altres artefactes pirotècnics.

Aquesta modalitat és altament perillosa, segons els Mossos, ja que els caixers estan ubicats en zones urbanes, residencials, i això genera molt de risc per les persones que viuen als pisos que hi ha a sobre de l'oficina bancària. De fet, tot i que no va patir ferides greus, en un dels atracaments a Barcelona, a un vianant li van caure parts del caixer a sobre després de la detonació.

Un dels atracadors introdueix una petaca explosiva al caixer

Un dels atracadors introdueix una petaca explosiva al caixer / Mossos d'Esquadra

Un dels atracadors introdueix una petaca explosiva al caixer

Un dels atracadors introdueix una petaca explosiva al caixer / Mossos d'Esquadra

Els investigats no eren novells. Es movien de pressa i no tenien inconvenient a recórrer en cotxe de Madrid a Barcelona per endur-se un botí abundant. Les bandes, que col·laboraven mútuament, atacaven els caixers més farcits i amb menys seguretat. Per això actuaven, sobretot, en caps de setmana o ponts, quan els caixers estan més carregats de bitllets perquè tenen més activitat. En només quatre caixers, en dues nits, van guanyar la meitat del botí de l'any. A Sant Boi de Llobregat, per exemple, van fer-se amb 127.210 euros, una quantitat poc habitual en un caixer.

Encastadors de tercera generació: Joves que volen ser atracadors

Els membres dels dos grups són joves d'entre 20 i 30 anys, residents als barris del sud de Madrid, a Usera, Villaverde i Sant Fermín, que volen ser atracadors i que ho expressen amb una contundència que ha sorprès els investigadors. Malgrat ser joves, els detinguts extensos currículums delinqüencials. Es tracta d'encastadors de tercera generació, els hereus dels "aluniceros de Madrid", els lladres que es dediquen a atracar negocis estampant cotxes, sobretot tot-terrenys, d'alta gama contra l'aparador.

"Són gent que porten molts anys en el món de la delinqüència, molt especialitzats en els robatoris nocturns", asegura el sostinspector Barbero. "Venen a Catalunya per diversificar i complicar les investigacions, ja que aquesta dispersió complica la nostra feina", afegeix. A banda dels detinguts, els investigadors mantenen en cerca i captura un dels atracadors, John M.M, un conegut encastador de Madrid, que va aconseguir fugir.

Investigats també per fer assalts disfrassats de policies

A banda de fer saltar pels aires caixers automàtics, els arrestats estan acusats també d'atracar diverses víctimes apropant-s'hi vestits de policies. El primer dels robatoris va tenir lloc a principis de març al municipi de Vélez-Màlaga, quan els lladres es van presentar a casa d'una de les víctimes amb armilles, credencials falses de policies i suposades armes de foc. Un cop a l’interior, la van emmordassar, colpejar i li van sostreure 1.270 euros en metàl·lic.

A mitjans d’abril els arrestats, van assaltar a la víctima en un polígon industrial de Màlaga mentre conduïa un vehicle. En aquell moment portava 30.000 euros en efectiu. Els robatoris es dissenyaven en tres fases: la selecció dels objectius, consistent en l’obtenció d’informació a través de tercers sobre la capacitat econòmica de les víctimes. La Fase de preparació del robatori, en la que els feien seguiments i establien rutines. I la tercera que era la pròpia de la consumació del robatori.

Andrea Villoria

Andrea Villoria

Responsable de Tribunales y Sucesos de la SER en Cataluña

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir