L'atropellament d'un tren a Castelldefels en ple Sant Joan: una tragèdia amb focs artificials de fons
Un comboi va matar dotze joves la nit de la revetlla del 2010 al baixador de Castelldefels Platja, on es dirigien per celebrar una de les nits més especials de l’any

L'atropellament d'un tren a Castelldefels en ple Sant Joan: una tragèdia amb focs artificials de fons
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
El 23 de juny del 2010, a les 11 i 23 minuts de la nit, un tren de Rodalies carregat, sobretot de joves, va arribar a l’estació de Castelldefels platja i en van baixar desenes de persones. Ja es preveia que hi hauria molta gent i per la zona ja hi havia policia controlant. Per marxar de l’andana només hi havia un pas subterrani estret i una passarel·la elevada que tenia la porta tancada, i una cadena que ho senyalitzava. Hi havia tants passatgers que es va col·lapsar el pas subterrani, alguns no van ni veure’l, i unes trenta persones van optar per creuar les vies pel dret.
A les 23:23, un tren Alaris de llarga distància procedent d’Alacant i destí Barcelona, i que circulava a 139 quilòmetres per hora, per sota fins i tot de la velocitat permesa que era de 150, va trobar-se la gent enmig de la via, va activar el clàxon, va fer llums, però no va poder evitar el xoc. Com han recordat l'Anna Punsí i el José Luis Sastre, era molt xocant sentir que a la platja seguia la festa i que algunes persones no s’havien assabentat de res.
Va passar també un fet rellevant i és que el departament de Justícia, amb la consellera Montserrat Tura al capdavant, van informar que hi havia 13 víctimes. Tura parlava de vint sacs amb els trossos dels cossos malmesos per l’impacte del tren. La cruesa de les seves paraules pretenia fer entendre la dificultat dels forenses. Finalment, van ser 12 les persones mortes, set de nacionalitat equatoriana, dues originàries de Bolívia i una romanesa, tot ells joves.
El jutjat va arxivar el cas en primera instància en considerar que va ser una actuació imprudent i temerària de les víctimes. Les famílies van recórrer i l’Audiència de BCN va obligar a la reobertura del cas. El 2014, el jutjat va arxivar la causa penal, ja s’havia negat a imputar el maquinista, que va donar negatiu en alcoholèmia i que es considerava que havia actuat correctament. El jutjat, però va deixar oberta la via civil. L’advocat Benet Salellas porta actualment el cas i ha presentat recurs al Suprem i es preparen per dur la causa al tribunal dels drets humans.




