Botigues amb portes obertes i sense multes: les mesures d’estalvi energètic, un any després
Alguns establiments de grans marques continuen saltant-se la norma i no han instal·lat portes automàtiques, però, de moment, el govern no ha posat cap sanció
PORTES AUTOMÀTIQUES I SANCIONS. AQUÍ CATALUNYA
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
Fa gairebé un any, el mes d’agost passat, el Consell de Ministres va aprovar un paquet de mesures d’estalvi i eficiència energètica, per reduir la dependència del gas rus. Una de les més polèmiques, perquè empenyia molts comerços a fer obres, era l’obligació a partir del 30 de setembre de tenir sistemes de tancament automàtic de les portes per minimitzar el malbaratament energètic en espais climatitzats. Però el seguiment ha estat desigual. Amb una simple passejada per un dels eixos comercials més emblemàtics de la ciutat de Barcelona, entre Passeig de Gràcia i Rambla de Catalunya, es pot veure que molts comerços incompleixen la norma, que continua vigent fins a l’1 de novembre del 2023.

Botiga Uniqlo a la cantonada de Passeig de Gràcia amb Gran Via / Pol Valero Pallarès

Botiga Uniqlo a la cantonada de Passeig de Gràcia amb Gran Via / Pol Valero Pallarès
Sense multes, un any després
El departament d'Empresa i Treball és qui té la competència d'inspecció i sanció. Gairebé un any després de l’entrada en vigor del decret, expliquen que hi ha hagut un compliment molt generalitzat de la mesura i, per ara, descarten emprendre accions més enllà de la informació i la sensibilització. És així en el cas dels petits comerços, assegura el president de l'Associació de Barcelona Comerç, Pròsper Puig. Comenta que ells són els primers interessats a fer baixar la factura energètica. “Si hi ha una normativa, l’hem de complir tots”, adverteix. “Nosaltres som els grans perjudicats”, afegeix, “si el nostre competidor aconsegueix que els clients estiguin més còmodes a les seves botigues que a les nostres, això és un greuge comparatiu”.
Establiments de grans cadenes, com Uniqlo o Nike, tenen portes tradicionals i les mantenen obertes tota l’estona. Altres, com Mango, directament no en tenen. Fonts d'aquesta darrera empresa asseguren que totes les seves botigues noves compten amb sistemes de portes automàtiques i que progressivament aplicaran aquesta mesura a la resta dels establiments. De moment, però, no concreten ni quant trigaran a fer-ho ni quin percentatge ja les té.

Botiga Nike del Passeig de Gràcia, amb la porta tradicional sempre oberta / Pol Valero Pallarès

Botiga Nike del Passeig de Gràcia, amb la porta tradicional sempre oberta / Pol Valero Pallarès
Un pic de demanda pels instal·ladors
Les empreses especialitzades en portes automàtiques també confirmen la caiguda de la conscienciació. “Els primers mesos, va ser una bogeria, semblava que s’acabava el món”, comenta el cap comercial de Tecsystems, Albert Vilarrubí. Quan es va aprovar el decret, van registrar un pic de demanda i la seva facturació va augmentar. “Ara ja s’ha estabilitzat, però és una estabilització a l’alça”. Explica que ara estan instal·lant les portes dels botiguers que han esperat a tenir una subvenció per poder actuar.
Per mitigar els costos pels comerciants, l'Ajuntament de Barcelona va posar en marxa una línia d'ajuts de 2 milions d'euros per finançar la meitat de les despeses d'instal·lació de portes automàtiques. El període per demanar la subvenció està obert fins a la tardor vinent i, de moment, el consistori no ha fet públic quants comerços s’hi ha adherit.




