Alerta màxima per sequera a l'Alt Empordà
En total ja hi ha 36 municipis on es restringeix l'ús de d'aigua a Catalunya, una mesura que afecta 150.000 habitants


Barcelona
Cabanes, Cadaqués, Castelló d'Empúries, Figueres, Fortià, Llers, Riumors, Roses, Santa Llogaia, Vilamalla, Vilasacra i el Far d'Empordà. Aquests són els dotze municipis que entren en emergència per sequera a partir de la setmana que ve. Són municipis que depenen de l'embassament de Darnius Boadella (Alt Empordà), que es troba amb un volum del 17% de la seva capacitat.
Dotze municipis que se sumen als 22 que depenen de l'aqüífer del Fluvià Muga (també a l'Alt Empordà) i als dos que s'abasteixen de l'embassament de Riudecanyes, al Baix Camp; municipis que ja es van declarar en emergència per sequera durant el mes d'agost.
La mesura d'emergència, que entrarà en vigor la setmana que ve, quan es publiqui la resolució del director de l'ACA en el Diari Oficial de la Generalitat, afectarà a 150.000 habitants; 123.000 que depenen de Darnius Boadella, 25.000 del Fluvià Muga i 1.700 de Riudecanyes.
Què implica la mesura?
D'entrada, es fixa una dotació global d'aigua de 200 litres per habitant i dia de mitjana per municipi. A més, se suprimeix el reg agrícola, s'ha de reduir un 25% els consums d'aigua dels usuaris industrials, i també caldrà reduir el consum d'aigua en els usos recreatius. També es prohibeix l'ús d'aigua per al reg de jardins i zones verdes (públics i privats), la prohibició total de l'ompliment total o parcial de fonts ornamentals, llacs artificials, piscines d'aigua dolça i la prohibició de netejar qualsevol vehicle excepte en establiments de neteja específics.
Ajuts a la pagesia
El Govern arribarà fins als 135 milions d'euros en ajuts a la pagesia catalana per pal·liar els efectes de la sequera. L'executiu ha donat llum verda a un quart paquet d'ajudes, estimat en 15 MEUR, que s'afegeix als tres anteriors que sumen un total de 120 milions d'euros. El Departament d'Acció Climàtica proposarà a la Taula Agrària aquest nou ajut de 275 euros/hectàrea que beneficiarà un total de 40.000 hectàrees de fruita dolça i unes 6.000 de cítrics. La voluntat de la Generalitat és acordar amb el sector aquesta mesura –i signar-la en la propera Taula Agrària- per així garantir la viabilitat de totes les explotacions en un moment especialment delicat a causa de la sequera que està afectant Catalunya.




