La justícia dóna la raó a l'alumna de Canet de Mar que va demanar més hores de castellà
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya confirma les mesures cautelars que ja s'estaven aplicant a la classe de la menor, que a més de l'assignatura de llengua i literatura, fa matemàtiques en castellà.

Escola Turó del Drac, en Canet de Mar, amb una pintada a favor de l'escola en català. / EUROPA PRESS (EUROPA PRESS)

Barcelona
El tribunal adapta el seu mandat a la nova legislació en matèria educativa i a diferència del que havia fet en casos precedents, no imposa ni un percentatge concret d'ús del castellà ni parla tampoc de matèries troncals, però si es ratifica en el fons de la qüestió: mentre la nena segueixi escolaritzada en aquest centre educatiu -l'escola Turó del Drac de Canet de Mar- té dret que alguna matèria o àrea de coneixement, més enllà de la llengua i literatura castellana, s'imparteixin a la llengua oficial de l'estat. El text de la sentència, contra la qual hi ha recurs de cassació davant la mateixa sala, reconeix el dret de la família demandant que "mentre que la seva filla romangui escolaritzada en el sistema educatiu català, rebi de manera efectiva en castellà, a banda de l'àrea de coneixement, competència clau, assignatura o matèria corresponent a l'aprenentatge de la dita llengua, una o unes àrees de coneixement, competències clau, matèries o assignatures addicionals que, per la seva importància en el conjunt del currículum i la seva càrrega lectiva, puguin ser considerades com a principals".
No serveixen al tribunal les explicacions de la directora del centre en el sentit que el professorat utilitza materials audiovisuals en les dues llengües, en funció de les circumstàncies. La Sala ha revisat els horaris establerts a la classe de la menor i conclou l'ús que s'està fent del castellà dins de l'horari lectiu és "residual" i no compleix "el patró establert a la reiterada doctrina constitucional" que ja ha deixat clar que el sistema d'immersió lingüística que s'aplica al sistema educatiu català "no és equivalent a monolingüisme". El Tribunal insisteix que aquest monolingüisme podria ser acceptat en un sistema amb doble oferta, com el d'Euskadi, però no en el sistema educatiu català que estableix que els alumnes no poden ser separats per raó de llengua. "Al respecte, cal indicar que un sistema d'immersió, com l'utilitzat al centre aquí examinat, podria tenir viabilitat en un ensenyament gratuït binari o d'opció lingüística, però presenta uns límits en un model únic integral d'ensenyament gratuït per a tots els alumnes, com és el sistema educatiu de Catalunya, on s'ha de respectar la cooficialitat de les llengües i el dret dels alumnes a rebre un mínim d'ensenyament en castellà”.
El tribunal també qüestiona un dels arguments en què sempre insisteix la Generalitat en defensa de la immersió, en el sentit que el sistema educatiu català garanteix que en acabar quart d'ESO els alumnes tenen un domini equivalent de català i castellà. "Si bé l'objectiu establert a la normativa catalana d'educació és el domini d'ambdues llengües a la finalització dels estudis -argumenta el tribunal- no es pot prescindir del fet que hi ha situacions de mobilitat, és a dir, d'alumnes que només estan transitòriament en el sistema educatiu català, per la qual cosa no es poden crear etapes educatives d'immersió que puguin perjudicar aquests alumnes”.

Soledad Domínguez
Redactora de informativos en Ràdio Barcelona, especializada en Educación. Siempre que me dejan, me cuelo...




