Ignacio Terrado: "Hi ha molts adults que és ara que s'assabenten que són autistes"
Conversa amb el president de l'Associació TEA Ponent, en motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l'Autisme

Ignacio Terrado, pres Associació TEA PONENT / Cedida a Ràdio Lleida

El código iframe se ha copiado en el portapapeles
"Hi ha molts adults que no ho sabien i ara són diagnosticats d'autisme"
Lleida
"Hi ha molts adults que no ho sabien i, per una depressió per alguna altra causa acudeixen a un psicòleg i és llavors que s'assabenten que són autistes". És Ignacio Terrado, president de l'Associació TEA Ponent, que reuneix 100 famílies on almenys un dels membres està diagnosticat amb autisme. Assegura en aquesta entrevista que si bé de forma tradicional el color blau s'ha associat a la diada de l'autisme "és un error perquè el blau representa el masclisme, un masclisme que també l'han patit les dones que no han estat diagnosticades d'autisme". En un principi es pensava, segueix Terrado, que l'autisme només era una característica que es diagnosticava en nens (sexe masculí). Després es va veure que un de cada quatre eren dones, després un de cada tres... al final serà un de cada un. Tot plegat ve a deduir que "les noies estan molt infradiagnosticades. De fet, normalment els petits diagnosticats acostumen a ser nois (així ho veiem a l'Associació) i a mesura que anem cap a l'adolescència, cada cop hi ha més noies". Això es deu, segons afirma, a "un tema d'emmascarament. Les noies tenen més facilitat per ocupar les característiques que després serveixen per identificar una persona autista".
Una de cada cent
Segons les estadístiques de l'OMS, una de cada 100 persones és autista. Però segons Ignacio Terrado "hi ha moltíssimes persones que no ho són i no ho saben. La majoria (d'autistes) no ho saben, de fet". I això raun en el fet que "hi ha aquestes grans diferències en el diagnòstic entre homes i dones". Ara n'hi ha, afegeix Terrado, "de 20, 30 i 40 anys que estan sent diagnosticades ara. No ho van ser (de diagnosticades) al seu moment i ara, per altres motius, acudeixen al psicòleg i els diu que són autistes". També hi ha casos d'autisme que es descobreixen en persones adultes que són pares de nens diagnosticats amb autisme, afirma.
Infinits
"Som infinits" és el lema del Dia de l'Autisme d'enguany perquè "no hi ha una sola manera de ser autista" i en aquest sentit Terrado parla de la "neurodiversitat", és a dir, de l'existència de cervells diferents, que codifiquen de manera diferent. "I això no s'ha de veure en negatiu, sinó en positiu", afirma, aquesta diversitat i aquesta "neurodivergència" que seria l'autisme.




