La pagesia del Camp de Tarragona torna a fer una tractorada per denunciar la falta d'aigua i demana que es resolguin els ajuts per pal·liar els efectes de la sequera
Han deixat avellaners morts a les oficines del Departament d'Agricultura i n'han cremat a Aigües de Reus com a símbol de protesta

Unió de Pagesos crema diversos avellaners davant la porta d'Aigües de Reus, com a símbol de protesta / Cristina Artacho

Reus
Una trentena de pagesos del Camp de Tarragona han fet una tractorada aquest dilluns al matí per denunciar la falta d'aigua. Han anat de Riudoms fins al centre de Reus, on han deixat avellaners morts a les oficines del Departament d'Agricultura i n'han cremat d'altres a aigües de Reus com a símbol de protesta. Denuncien la falta d'aigua que pateixen i exigeixen que es resolguin els ajuts per pal·liar els efectes de la sequera del 2024, que va matar milers d'arbres de fruita seca que han hagut d'arrencar. Fins que no rebin les ajudes, no poden replantar les finques.
Sobre aquests ajuts, Sergi Claramunt, coordinador territorial del Camp de Tarragona d'Unió de Pagesos, sindicat convocant, ha advertit que no saben si els cobraran. Per altra banda, des del Govern asseguren que s'estan "tramitant", que depenen del pressupost del 2026 i que es resoldran al febrer. Són un total de 45 sol·licituds, i, en total 1.800 hectàrees d'arbres morts. Els cultius afectats són de fruita seca, especialment avellaners.
Josep Zacaries és un dels pagesos afectats. Ha hagut d'arrencar entre 2.500 i 3.000 avellaners, gairebé el 50% de la seva explotació. Ha insistit que fins que no es publiqui la resolució l'ajuda no està garantida, i en cas de canviar el govern aquests diners podrien quedar compromesos. Ha sentenciat que "l'activitat agrària en aquesta zona està tocada de mort".
L'altre focus de protesta és l'aigua. El sector ha tornat a insistir que cal trobar solucions per garantir poder regar. Volen que la Reus agafi aigua del Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT) i no del pantà de Riudecanyes. Insisteixen que l'ús agrari ha de ser prioritari, per davant de la indústria i el turisme. Segons Claramunt, la Generalitat els està "prenent el pèl" davant l'endarreriment de les obres de la planta d'aigua regenerada de la depuradora de Reus i les basses d'emmagatzematge per poder regar. Des del sindicat afirmen que estarà enllestida cap al 20230, tot i que des de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), insisteixen que es completarà aquesta legislatura, entre el 2027 i 2028.
És la primera protesta pagesa de la setmana, però no l'única. Dijous, el sector vol tallar la carretera AP-7 a Amposta durant 48h, en contra de l'acord Mercosur.




