ERC sí que veu aplicable la "fórmula Rufián" a 49 municipis
El partit de Junqueras ja ha sondejat coalicions amb els Comuns en les localitats on els d'Albiach no van obtenir regidors el 2023 per rendibilitzar vots a les municipals

El presidente de ERC, Oriol Junqueras (i), y el portavoz del partido y diputado en el Congreso Gabriel Rufián (d), durante una rueda de prensa / Quique García (EFE)

Barcelona
Manlleu, Santa Coloma de Gramenet, Manresa, Tremp, Sant Celoni, Parets del Vallès, Olot, Cardedeu o Berga. Són alguns dels 49 municipis on els Comuns es van presentar sense aconseguir representació en les eleccions municipals del 2023. I és en aquestes localitats on ERC els ofereix formar coalicions als comicis locals de l’any que ve, segons han explicat diverses fonts coneixedores de la proposta a SER Catalunya. A diferència de l’Estat, on els d’Oriol Junqueras reneguen de la idea del front d’esquerres que abandera Gabriel Rufián, la direcció republicana sí que veu factibles aliances amb altres forces progressistes a l’escenari municipal català.
“Hi haurà entesa sempre que vinguin sota el nostre paraigua”, indiquen fonts d’ERC a aquesta emissora. La formació republicana acceptaria presentar-se en coalició amb els Comuns i sense les seves sigles, sempre que els vots obtinguts computin per a Acord Municipal, ja que com més regidors sumi sota aquesta marca electoral -la que ha utilitzat històricament en eleccions locals-, més poder tindrà després a les diputacions i consells comarcals.
La direcció d’ERC descarta la idea del front ampli de Rufián de cara a les eleccions generals, però sí que volen explorar-la en aquests 49 casos en les municipals de 2027. De totes maneres, fonts d’ambdues formacions creuen que finalment l’entesa només serà possible en una quinzena de casos. Els republicans argumenten que tots dos parits hi guanyarien: els Comuns entrarien en ajuntaments on ara no hi són i ERC ampliaria el seu perímetre electoral. “Superar la marca d’ERC en l’àmbit local ens reforça i sumarem més vots, ens donaria un plus de fortalesa que potser ens va bé per trencar una majoria”, asseguren fonts de Calàbria.
Els Comuns també pretenen explorar aquesta via, sobretot en municipis de la Catalunya central. Fonts de la formació asseguren que s’ha estat treballant una estratègia a foc lent i que ara ja tenen la diagnosi feta: “És millor anar plegats que renunciar-hi i desaparèixer”. Expliquen que es prepara un consell nacional per abans de l’estiu en què la militància analitzaria aquesta qüestió, que passaria, en alguns casos, per “anar sota un paraigua que no sigui Confluència”, la marca electoral que sempre ha utilitzat aquest espai en les municipals.
Converses iniciades
La formació que coordinen Candela López i Gemma Tarafa és conscient que en les municipals hi ha especificitats locals que requereixen “de diferents articulacions i de diferents pactes que s'han de valorar cas per cas”. De totes maneres, els Comuns tenen clar que l’objectiu és garantir la seva presència arreu del país en les properes municipals: “El nostre espai polític sap sumar i ho farem allà on tingui sentit i serveixi per vèncer a la dreta i l'extrema-dreta”.
La maquinària electoral dels dos partits fa mesos que està en marxa i prova d’això és que els responsables municipals dels Comuns i d’ERC ja han tingut les primeres converses per explorar aquesta fórmula. Serà a partir del mes que ve quan s’afinarà on és possible la coalició. Fonts de les dues parts admeten que és molt difícil tancar un acord en els 49 municipis, però sí que veuen més probable arribar a una entesa en una quinzena d’ajuntaments. Això sí, “sempre respectant l’autonomia local”, asseguren.
La coalició fallida a Igualada
Malgrat la voluntat de la formació republicana d'explorar enteses amb els Comuns, alguns experiments articulats fins ara no han acabat de prendre forma. El cas més significatiu és el d'Igualada, on la militància d'ERC a la ciutat va tombar aquest març el preacord per formar una coalició amb la CUP i els Comuns. L'assemblea local del partit va rebutjar per 34 vots a 31 presentar-se a les eleccions del 2027 sota una única marca d'esquerres i va preferir competir en solitari l'alcaldia a Marc Castells.

Laura Pons
Redactora de política a SER Catalunya. Graduada en periodisme i màster en Relacions Internacionals. Ha...




