La factura de la riuada continua creixent
Dues setmanes després de les riuades de la Garona a la Val d'Aran, el cost estimat dels danys ja estan sent superior d'aquell previst inicialment. El Consorci de Compensació d'Assegurances ja han rebut gairebé 500 sol.licituds d'indemnització, quan n'esperaven unes 300

(RÀDIO LLEIDA)

La quantia a abonar als damnificats, s'apropa als 40 milions d'euros, i encara s'estan fent peritatges. El consorci ja ha començat a pagar aquelles destrosses més senzilles d'avaluar. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler està disposat a comparèixer al Parlament, mentre, el PSC critica la manca de previsió del Govern i lamenta que Mas encara no hagi anat a visitar la Val d'Aran i el Pallars Sobirà.
Una vintena de pèrits del Consorci treballen a escarada sobre el terreny per revisar cadascuna de les 492 reclamacions d' indemnitzacions que ha rebut, fins al moment. Un nombre que supera els primers auguris quan el consorci no en preveia tantes. "N'esperàvem a l'entorn de 300 i ens en anirem cap a les 500; és possible que el cost de la sinistralitat arribi als 30 o 40 milions d'euros" confessa a la Ser, el director d'operacions del consorci, Alejandro Izuzquiza.
Els propietaris de 275 vivendes, de 145 comerços, de 58 vehicles, de 21 indústries, i els titulars públics d'11 obres civils han presentat destrosses. Aquesta setmana es començaran a fer els primers pagaments d'aquells danys més modestos. Són 70 mil euros que corresponen a 39 sol?licituds: "No té la mateixa complexitat avaluar un traster d'un local negat que un càmping ". L'entitat es compromet a acabar la gestió de la sinistralitat en els propers 3 o 4 mesos, amb excepció d'aquelles malmeses que puguin ser d'especial dificultat.
I dins d'aquestes darreres hi engloba els 18 kilòmetres de col?lectors de la xarxa de sanejament d'aigua i els esvorancs a la C-28 que la Generalitat va xifrar en 12 milions, el cost de reparar-los. Les assegurances que cobreixen les carreteres de la Generalitat és un assumpte que generarà una "discussió tècnica inevitable". Aquestes són, de moment, les darreres dades de la factura que es cobra la riuada a la comarca aranesa.
Retrets del PSC al Govern
Els socialistes critica que Govern "estigui més preocupat per Croàcia que per la Val d'Aran i el Pallars Sobirà". Així s'ha expressat el portaveu del grup del PSC al Parlament Xavier Sabaté que lamenta que el president de la Generalitat, Artur Mas, encara no hagi visitat la comarca aranesa, dues setmanes després de la riuada. Els socialistes demanen explicacions per "la manca de previsió" del govern en no haver tingut en compte el desgel de les muntanyes com a principal agreujant del desastre. I, sol?liciten la compareixença del conseller Ramon Espadaler a la cambra catalana.
El titular d'Interior replica dient que "allò que va fer la Govern és activar els mecanismes que pertoquen, l'Inuncat, posant-se en contacte amb les activitats locals, advertint del risc i recomanant desallotjaments". Alguns dels alcaldes afectats, hores després de la crescuda de la Garona, van afirmar que aquella matinada del 19 de juny van ser els propis veïns qui s'avisaven, uns als altres, i al propi alcalde de la crescuda i embranzida del riu.
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Alejandro Izuzquiza, Director d'Operacions del Consorci de Compensació d'Assegurances
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Xavier Sabaté, portaveu del grup del PSC
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Ramon Espadaler, Conseller d'Interior




