Caçadors de tresors
Els mossos van enxampar in fraganti al Cap de Creus tres submarinistes holandesos, en el moment que treien del fons del mar una àmfora datada entre els S. II i I a.C. Eren a la Cala Culip, al Cap de Creus


Cadaqués
Els tres detinguts no havien senyalitzat ni la barca ni la immersió i els Mossos d’Esquadra els van detectar gairebé per casualitat. En un control dels que fan habitualment per evitar l'extracció furtiva de coral vermell, van observar que sortien bombolles de l'aigua, de la respiració dels submarinistes. Només van haver d'esperar el moment que treien l'àmfora del fons del mar.
És una peça datada entre els segles II i I abans de Crist, feta a Nàpols , i que s’utilitzava per transportar vi. La zona de Cala Culip és molt cobdiciada pels caçadors de tresors perquè hi ha constància del naufragi de set naus d'època romana i una d'epoca medieval.
L'inspector cap de l'àrea d'investigació de Patrimoni, Xavi Sánchez, ha explicat que sabien perfectament on anaven i què podien trobar perquè a més, a la barca hi van trobar una caixa preparada per guardar el botí i una eina per sondejar el fons marí.
Als tres submarinistes detinguts, que el jutge va deixar després en llibertat, els imputen delictes de contraban, furt i contra el patrimoni històric. L'àmfora ha quedat en mans del centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya, que la conserva submergida en aigua salada, però de moment no torna al mar.




