Baixa l'activitat dels jutjats de pau
L'activitat dels jutges de pau va baixar a les comarques de Girona durant el 2015. El que més baixen són els judicis verbals, les comunicacions judicials, les conciliacions i els judicis de faltes. Això últim s'explica, entre d'altres coses, perquè, des del mes de juliol, el nou codi penal elimina les faltes.
Girona
Els jutges de pau van resoldre més de 26.400 assumptes civils, un 1% menys que el 2014 i una mica menys de 23.000 penals, un 9% menys.
Mirant al detall, cauen en picat els judicis de faltes, que han desaparegut del codi penal des del mes de juliol. El descens és del 32% i els judicis verbals -se'n fan molts menys- també han disminuït un 36%.
El que es coneix com a exhorts, és a dir, comunicacions d'instàncies judicials superiors, també cauen, entre d'altres coses -diu el jutge de pau de Palamós, Carles Vinyes- perquè han baixat els desnonaments.
Vinyes explica que el que més fan són accions de registre; naixements, casaments i defuncions, motivat per la presència de l'Hospital Comarcal.
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Carles Vinyes, jutge de Pau de Palamós - Darwin Austrich, jutge de Pau de Lloret
També és la feina principal del jutge de pau de Lloret, Darwin Austrich, que aviat serà rellevat. Diu que no és el mateix ser jutge de pau en un petit poble de muntanya, on la figura del que es coneix com l'home bo que decideix les disputes veïnals té molt de sentit encara, que en una localitat de més de 40.000 habitants. De tota manera, creu Austrich, a la llarga, la figura tendirà a desaparèixer i serà substituïda per “un gabinet de comunicació”.
El jutge de pau és una figura que tenen els municipis on no hi ha jutjat de primera instància. A les comarques de Girona n'hi ha 212.

Raül Muxach
En Ràdio Girona desde 1998. Redactor de informativos y narrador de partidos de futbol y baloncesto.




