Els municipis turístics de costa volen un nou finançament per gestionar la població flotant durant les temporades altes
Volen solucions per gestionar l’increment de població durant l’estiu. Salou, principal destinació d'aquest tipus a Catalunya, multiplica per deu el nombre la població a l'agost: de 26.000 passen a poc menys de 300.000.
La temporada d’estiu es tanca amb prop de 7,5 milions de pernoctacions a Salou.

La Platja de Llevant de Salou durant l'estiu. / Roger Segura (ACN)

Salou
Els principals municipis del sector turístic vinculat al sol i la platja d’arreu de l'Estat, Benidorm, Calvià, Torremolinos i a Catalunya Lloret de Mar i Salou, volen que se'ls compensi econòmicament per l'esforç que han de fer quan les puntes de turisme incrementen exponencialment les seves despeses ordinàries. Parlem d'àmbits com el de la sanitat, la seguretat, la neteja o els residus, entre molts d'altres. Reclamen, per exemple, que una part proporcional de l'IVA que genera el turisme als seus municipis sigui gestionat pel consistori per pal·liar aquesta despesa econòmica extra.
Pere Granados, l'alcalde de Salou, assegura que ‘no tot pot passar per incrementar els impostos dels que viuen tot l’any als municipis turístics’. Assegura el batlle que ‘cal que el govern de l’Estat renunciï a part dels impostos’ per poder pal·liar l’increment de les despeses.
A Salou, per exemple, al mes d’agost es multiplica per deu el nombre de persones que fan ús dels serveis públics. Empadronats al municipi durant tot l’any hi ha poc més de 26.000 persones, però en èpoques punta de la temporada turística s’arriba a fregar els 300.000. Això suposa una despesa afegida pel municipi que ‘no es pot compensar només amb una apujada de l’IBI’, diu Granados.
Tots cinc municipis han iniciat converses per fer la reclamació conjunta al nou govern estatal. El mes de Febrer es trobaran a Benidorm per compartir experiències i durant la legislatura faran arribar les seves reclamacions al Ministre del ram.
Temporada excel·lent
Salou continua sent la quarta destinació preferida de tot l’Estat Espanyol i en sol i platja puja fins la segona posició del rànquing en volum de visitants i pernoctacions només per darrera de Benidorm.
En total s’han registrat més de 7,4 milions de pernoctacions aquesta temporada, des del passat mes de gener i fins el 31 d’octubre. El que representa un increment del 9% respecte el 2015.
De nou els turismes britànics i irlandesos són els que més han crescut, però també el rus s’ha recuperat.




