Produir més i millor amb menys aigua i menys abonament
La Universitat Politècnica de València impulsa una nova metodologia que permet millorar resultats i contaminar menys

Valencia
Sensors en el camp i sensors remots permeten saber amb gran exactitud quines són les necessitats d'una zona de cultiu per a programar els regs, la quantitat d'aigua necessària i també la quantitat justa d'abonaments nitrogenats (altament contaminants). El projecte, a càrrec de la càtedra Frutinter, el coordina el professor de l'Escola Tècnica d'Enginyeria Agronòmica i del Medi natural, Pedro Beltrán.
Fa un any, a una finca citrícola d'Onda (Castelló), va arrancar el projecte que és sobretot, en paraules de Beltrán, “un mètode”. A partir de tecnologia existent, i que a més no és cara, han aconseguit traure tot el suc a l'explotació amb la meitat d'aigua, amb un 60% menys d'abonaments (amb l'estalvi que això comporta) i produint més.
Amb les dades d'una mini estació meteorològica s'ajusta la predicció pràcticament al metre. I amb això s'ajusten les necessitats d’aigua. A això s'hi sumen sensors en les plantes i en el sòl que permeten reduir la contaminació dels aqüifers per abonaments nitrogenats i anar fins i tot més enllà de la petjada de carboni, calcular la petjada de nitrògen.
A més, en La Llavor, sense oblidar les nostres seccions habituals (El Rebost i el Vi), analitzem també com afecta la pandèmia a la campanya de les clòtxines. I les iniciatives comercials que l'Ajuntament de València està posant en marxa per a fer realitat alguna cosa en el que tots els especials i operadors semblen coincidir: en la cadena curta, en el foment del consum de proximitat, està bona part del futur de l'agricultura de la nova realitat.
El Rebost
Ous farcits

Ous farcits / Santi Hernández

Ous farcits / Santi Hernández
A ma casa, ma mare ha preparat els ous farcits sempre de la mateixa manera. Han sigut un clàssic i el sabor sempre ha sigut el mateix i inconfusible. Vaja, que els reconeixeria en un tast a cegues, ;-)
No obstant això, aquesta vegada he volgut introduir uns xicotets canvis. Li he introduït uns adobats, ceba i un toc especial amb la maionesa de soja i una mica de tabasco.
INGREDIENTS (per a 2-3 persones)
4 ous bullits
2 llandes de tonyina
2 c/s de maionesa
1/4 de ceba
3 cogombrets
Oli
Sal
Per a la maionesa de soja picant (per a adornar)
2 c/s de maionesa
1 c/c de soja
Unes gotes de tabasco
ELABORACIÓ
En primer lloc, hem de bullir els ous durant uns 10-11 minuts comptant des que els poses en el cassó. Una vegada estiguen bullits jo solc trencar la cocció amb aigua freda i així poder manipular-los molt abans.
Mentre estan bullint anirem preparant el farciment. Agafarem dos llandes xicotetes de tonyina i li llevem l'excedent d'oli. Tallem la ceba finament i també els cogombrets adobats. Podeu utilitzar altres adobats, si ho preferiu. Hi afegirem el rovells. Jo solc reservar-ne un per a ra-tllar-lo per damunt dels ous. Mesclem bé juntament amb dos cullerades de maionesa. Rectifiquem de sal i hi afegim un raig d'oli d'oliva verge extra.
Finalment procedirem al farciment amb l'ajuda d'una cullera. Per a preparar el toc final mesclarem dos cullerades de maionesa amb una cullereta amb salsa de soja. Afegim unes gotes de tabasco i llest per a decorar per damunt de cada ou.
Santi Hernández

Juan Magraner
Editor 'Hoy por Hoy Matinal Comunitat Valenciana' y director del programa agroalimentario de 'La Llavor'....




