Salud y bienestar

Reducció d'estómac per a lesionats medul·lars obesos

L'Hospital Germans Trias i Pujol i l'Institut Guttmann, tots dos a Badalona, engeguen el primer programa de reducció d'estómac per a persones amb lesions medul.lars que pateixen obesitat mòrbida. És una actuació pionera a l'Estat

Operació de reducció d'estòmac

Barcelona

Més del 60% de les persones amb lesions medul·lars pateixen obesitat per diferents causes, entre les quals metabòliques, de manca d'exercici i factors psicològics i socials, que afecten la ingesta d'aliments.

L'excés de pes afavoreix l'aparició de malalties com la diabetis, el colesterol o la hipertensió amb el consegüent risc cardiovascular. De fet, aquests pacients tenen una esperança de vida inferior a la mitjana. La cirurgia bariàtrica és molt eficaç per perdre pes i controlar aquestes patologies.

"Aquest és un dels objectius del programa, però no l'únic: aquestes intervencions també milloraran de forma substancial la qualitat de vida i l'autonomia dels pacients", explica el doctor Albert Caballero, membre del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l'Hospital Germans Trias. "Son persones que, per la lesió medul·lar, necessiten una cadira de rodes i moltes vegades, per la seva obesitat, la cadira ha de ser doble o motoritzada. Ells sols no poden aguantar tot el pes de la cadira; per fer les transferències de la cadira al llit, al vàter o al cotxe de vegades necessiten grues o l'ajuda d'altres persones ... L'obesitat, evidentment, els resulta un problema afegit".

Més lleugers

La prova d'això que explica el doctor Caballero és el Santiago Milla, un home de 63 anys que des d'en fa 16 que va amb cadira de rodes per una lesió medul·lar. El Santiago havia arribat a pesar 120 quilos. El passat mes de setembre es va sotmetre a cirurgia bariàtrica i ara en pesa 95. "Ara mateix em sento en la glòria ... Jo nedo, i en pesar menys em costa molt menys. Tota la força l'haig de fer amb els braços perquè les cames no em funcionen, i noto moltíssim la pèrdua de quilos. Però molt, eh?".

Precisament perquè fan tota la força amb els braços, per passar de la cadira a un altre seient o a la piscina, amb el sobrepès pateixen moltes lesions articulars i tendinitis a les extremitats superiors. Per això aprimar-se de forma dràstica els millora la qualitat de vida.

No hi ha precedents

Aquest programa que posen en marxa Can Ruti i el Guttmann per fer cirurgia bariàtrica a lesionats medul·lars amb obesitat de forma regular i NO puntualment, com es fa en l'actualitat, és pioner a l'Estat, segons el doctor Caballero.

"Ni tan sols a escala mundial no consta cap protocol ni sèrie llarga de pacients, ni cap conclusió de com evolucionen els que s'han sotmès a la intervenció. Nosaltres ara tenim l'oportunitat de fer aquest programa, oferir la cirurgia i monitorar després amb detall la pèrdua de pes, la resolució de les comorbiditats i anar fent qüestionaris de qualitat de vida i d'autonomia als pacients per veure com milloren globalment".

Les intervencions es faran a l'Hospital Germans Trias i Pujol, que compta amb l'expertesa dels professionals i la tecnologia necessària, i el seguiment, control i rehabilitació a l'Institut Guttmann. "Necessitem assegurar-nos que perdin greix, no massa muscular. Per això és molt important que hi hagi una supervisió de la nutrició, l'exercici i altres aspectes que hi poden interferir".

La previsió és operar entre 10 i 20 pacients que reuneixin les condicions cada any.

Susanna Ruiz

Periodista. Animals i llibres.