Algunes metàstasis ja es curen
La immunoteràpia en càncer de cap i coll està guarint fins a un 25% de pacients metastàtics

Paciente durante un escáner PET / Johnny Greig

Barcelona
Per primera vegada, un tractament oncològic està aconseguint curar pacients amb metàstasi. Aquesta fita s'ha presentat al X Congrés del Grup Espanyol de Tractament de Tumors de Cap i Coll (TTCC) que se celebra aquests dies a Barcelona.
"La immunoteràpia aconsegueix curacions per primer cop en pacients amb càncer mestastàtic", explica el doctor Ricard Mesía, president del TTCC i oncòleg mèdic de l'Institut Català d'Oncologia a Badalona. "Ara coneixem biomarcadors que ens poden definir quins pacients respondran millor al tractament i, en aquests casos, s'aconsegueixen fins a un 20-25% de llargs supervivents. Fins ara, el 100% morien".
Les dades de seguiment a cinc anys mostren un percentatge de malalts que no només no tenen càncer, sinó que fa més de cinc anys que no reben cap tractament pel càncer. "Aquest és el gran canvi que ens aporta la immunoteràpia: no només pot convertir la malaltia en crònica, sinó que per primera vegada aconseguim dades a cinc anys sense tractament i sense malaltia".
Mesía posa èmfasi en el fet que aquests resultats no s'obtenen en l'àmbit de la recerca, on ja fa anys que els investigadors ho tenien comprovat, sinó que són dades de pacients de la vida real, obtingudes en la pràctica clínica diària, no en el marc d'un laboratori ni d'assajos clínics.
També funciona amb altres càncers
I aquest canvi s'està veient també en altres pacients metastàtics, no només en els de cap i coll. "No està passant només en el nostre terreny, també en càncers de pulmó, en melanoma, en càncer de vies urinàries i en algun cas de càncer de mama. És a dir, són diferents tumors als quals la immunoteràpia està canviant la vida de pacients metastàtics", afegeix el doctor Mesía.
La immunoteràpia s'afegeix als tractaments oncològics clàssics, que no s'abandonen, durant dos anys. "El que fem és potenciar les nostres defenses, el nostre sistema immunitari, per afavorir la resposta contra el tumor".
Què són els càncers de cap i coll
El concepte agrupa els tumors malignes localitzats als sins paranasals, la nasofaringe, l'orofaringe, la hipofaringe, la laringe, la cavitat oral, la llengua i les glàndules salivals. No s'inclouen els tumors a la pell i al cervell, que solen ser diferents i els tracten altres especialistes.
Els tumors de cap i coll representen, aproximadament, un 5% de tots els càncers que es diagnostiquen. La prevalença és d'uns 12.500 casos anuals a Espanya, dels quals una cinquena part (uns 2.500) a Catalunya.
Són tumors molt diversos, que tenen pronòstics molt diferents. "Els que estan relacionats amb el tabac són el que el tenen pitjor. En canvi, per als tumors provocats pel virus del papil·loma humà (VPH) el pronòstic és més favorable", matisa Ricard Mesía.
Toxicitat financera dels pacients
A més de la gran novetat que aporta la immunoteràpia en el tractament d'aquest càncer metastàtic, el Congrés també aborda dos temes nous i sovint oblidats en les reunions científiques: les necessitats socials dels pacients i la toxicitat financera, que són totes les despeses extra que sorgeixen al pacient per tenir la malaltia.
"Hem de pensar que estem parlant d'un tractament -la immunoteràpia- que dura dos anys, i això implica molts canvis en la vida dels pacients i les seves famílies. Els pot generar problemes psicològics i també físics, han de fer exercici i rehabilitació, han de controlar la nutrició ... Tot això té un cost. I a més, són persones que moltes vegades han d'agafar la baixa laboral durant un període molt llarg de temps".
En el marc del Congrés se signarà un conveni entre la Fundació Espanyola de Tractament de Tumors de Cap i Coll amb l'Associació Espanyola contra el Càncer (AECC) per treballar de manera conjunta en les necessitats del pacient i com millorar la relació amb els professionals sanitaris.

Susanna Ruiz
Periodista. Animals i llibres.




