La Fundació ”la Caixa” preveu invertir més de 4.000 milions d’euros fins al 2030 per impulsar la transformació social
L’entitat centrarà la seva activitat en tres grans eixos estratègics: social, recerca i beques, i cultura. L’àmbit social concentrarà al voltant del 60 % del pressupost anual

Fundación la Caixa / Roberto Machado Noa

Barcelona
La Fundació ”la Caixa” ha presentat avui el seu nou Pla Estratègic per al període 2025-2030, orientat a impulsar la transformació social i respondre als reptes dels pròxims anys. Sota el lema «Creure per transformar», el nou pla es fixa com a missió contribuir a la construcció d’una societat millor i més justa, que doni més oportunitats a les persones que més ho necessiten.
Per això, en aquest període la Fundació ”la Caixa” focalitzarà la seva activitat en tres grans eixos estratègics: social, recerca i beques, i cultura. També preveu estudiar noves línies d’actuació, com la sostenibilitat ambiental, la salut mental i la longevitat.
El nou pla preveu un augment gradual del pressupost anual de l’entitat fins a assolir els 800 milions d’euros l’any 2030. En total, està previst que la Fundació inverteixi més de 4.000 milions d’euros entre 2025 i 2030, amb un pressupost que es distribuirà de la manera següent: social (del 55 % al 65 %), recerca i beques (del 15 % al 25 %), i cultura (del 15 % al 20 %).
L’any 2025, la Fundació ”la Caixa” compta amb un pressupost de 655 milions d’euros, el més gran de tota la seva història.
El nou Pla Estratègic de la Fundació preveu també culminar la construcció de nous equipaments clau que permetran intensificar l’acció de la Fundació en les pròximes dècades, entre els quals destaquen el CaixaResearch Institute a Barcelona i el CaixaForum Màlaga.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la seva intervenció al II Forum Econòmic i Social del Mediterrani celebrat a Màlaga / Jorge Zapata

El president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la seva intervenció al II Forum Econòmic i Social del Mediterrani celebrat a Màlaga / Jorge Zapata
El president de la Fundació ”la Caixa”, Isidre Fainé, ha destacat que «la Fundació sempre ha estat una entitat independent i s’ha posicionat de la mateixa manera: mantenint-se fidel als seus principis i a la seva vocació de servei a la societat i a les persones en situació de més vulnerabilitat. El nou Pla Estratègic beu d’aquesta mateixa essència i l’adequa als reptes i necessitats del nostre temps».
Fainé també ha assenyalat que «el pla dibuixa el marc d’actuació perquè la Fundació i CriteriaCaixa operin de manera coherent i coordinada per assolir el seu objectiu comú: l’atenció i el desenvolupament de la seva obra social mitjançant la gestió adequada del seu patrimoni».
Tres àmbits estratègics
El nou Pla Estratègic de la Fundació té com a propòsit el desenvolupament d’actuacions socials i educatives orientades a reduir la vulnerabilitat i possibilitar una vida digna a aquells que més ho necessitin.
Entre aquestes actuacions hi ha: reduir la pobresa, l’exclusió i la desigualtat; reduir l’atur i la precarietat laboral de les persones en situació de més vulnerabilitat; expandir el model d’atenció integral a les persones amb malalties avançades; acompanyar i orientar les persones grans, especialment les que es troben en situació de més vulnerabilitat, i afavorir la igualtat d’oportunitats enfortint el sistema educatiu mitjançant la formació de docents i equips directius.
Actualment, a tot el territori espanyol, les línies d’actuació prioritàries de la Fundació, amb les quals s’acompanya les persones en situació de vulnerabilitat en les diferents fases del seu cicle vital, són les següents:
- La lluita contra la pobresa, amb especial èmfasi en la pobresa infantil a través del programa CaixaProinfancia. Des de la seva posada en marxa, aquest projecte ha atès prop de 400.000 nens, nenes i adolescents de famílies en risc d’exclusió. En els darrers anys, el programa ha ampliat el seu abast i està present a totes les províncies espanyoles, així com a Portugal.
La Fundació ”la Caixa” també compta amb dos centres d’atenció directa de proximitat: la Fundació de l’Esperança, a Barcelona, i l’EspaiCaixa Francesc d’Assís, a Manresa. La millora de l’educació és l’eix vertebrador de totes les iniciatives de lluita contra la pobresa, ja sigui a través del programa CaixaProinfancia o d’altres projectes centrats en la formació, com ProFuturo o EduCaixa.
- La inserció sociolaboral de persones en risc d’exclusió a través del programa Incorpora, que ja actua a totes les províncies espanyoles i a Portugal. Incorpora compta amb una xarxa de gairebé 100.000 empreses col·laboradores i ha propiciat prop de 450.000 contractes laborals.
A més, el programa ha posat en marxa la línia d’autoocupació per impulsar la creació i consolidació d’empreses. A això s’hi afegeix l’acció de Reincorpora, que ajuda les persones privades de llibertat a refer la seva vida mitjançant la seva reinserció social i laboral.
- La humanització de la salut a través del programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades, que proporciona suport psicosocial i espiritual a persones en situació de final de vida i als seus familiars. Actualment disposa de 76 equips, amb més de 320 professionals repartits en 173 hospitals de totes les comunitats autònomes d’Espanya i Portugal.
- L’acompanyament a les persones grans amb el programa de Persones Grans, el més longeu de la Fundació ”la Caixa”, que contribueix avui a un envelliment actiu i saludable, alhora que redueix el risc d’aïllament i solitud en aquest col·lectiu.
Altres iniciatives destacades en l’àmbit social
- La intervenció de la Fundació com a organisme intermedi del Fons Social Europeu Plus, que li permet desenvolupar els programes Més Infància, Més Ocupació i Més Ocupació Jove.
- La Cooperació Internacional, a través de convocatòries per donar suport a projectes liderats per organitzacions no governamentals que treballen en benefici de les poblacions més vulnerables de països a l’Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina.
Concretament, la convocatòria Child Survival, per millorar la salut dels infants menors de 5 anys de l’Àfrica subsahariana; l’aliança per a la vacunació infantil a través de GAVI, The Vaccine Alliance, juntament amb CaixaBank i la Gates Foundation; i el programa Work4Progress, per crear ocupació per a dones i joves a l’Índia, Moçambic, Perú i Colòmbia.
- Les Convocatòries de Projectes Socials, que financen més de 1.600 projectes d’entitats sense ànim de lucre a cada comunitat autònoma, així com una convocatòria estatal per a projectes d’acció social en l’àmbit rural per a municipis de menys de 10.000 habitants, una convocatòria estatal d’Innovació Social; i les convocatòries a Portugal de Promove (destinat a zones de l’interior frontereres amb Espanya) i els Premis BPI Fundació ”la Caixa” (en les quatre modalitats «Capacitar», «Solidário», «Seniores» i «Infância»), amb un pressupost total per al 2025 de 60,5 milions d’euros.
- L’Observatori Social, que convoca ajudes per a la recerca social (Social Research Call, Flash i Conecta), difon el coneixement mitjançant les seves publicacions, el Cafè de l’Observatori Social i diverses conferències i activitats, i fomenta espais de trobada per connectar experts dels àmbits acadèmic i social.
- El Palau Macaya, designat per la Unesco com a Centre Internacional de Ciències Humanes i Socials, que promou l’intercanvi d’idees i presenta propostes de futur amb impacte transformador en la societat.
Recerca i beques
El foment d’un ecosistema científic que impulsi la recerca aplicada i el desenvolupament de talent per donar resposta als reptes de salut i benestar és el principal propòsit que el Pla Estratègic 2025-2030 estableix per a l’àmbit de recerca i beques.
Els objectius concrets d’aquest àmbit són construir el primer ecosistema europeu filantròpic de centres de recerca biomèdica i biotecnològica, liderat pel CaixaResearch Institute, així com atraure, desenvolupar i retenir el millor talent científic nacional i internacional.

MADRID (ESPAÑA), 04/06/2025.- El rey Felipe VI, acompañado del ministro de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030 Pablo Bustinduy (2i) y del presidente de la Fundación La Caixa, Isidro Fainé (2d), entre otros, durante el acto de entrega de las becas de la Fundación celebrado este miércoles en Madrid. / JJ Guillén

MADRID (ESPAÑA), 04/06/2025.- El rey Felipe VI, acompañado del ministro de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030 Pablo Bustinduy (2i) y del presidente de la Fundación La Caixa, Isidro Fainé (2d), entre otros, durante el acto de entrega de las becas de la Fundación celebrado este miércoles en Madrid. / JJ Guillén
A més, es volen impulsar accions de recerca en ciències socials que afrontin els principals reptes de la societat i proposin fórmules de millora i implementació de solucions; generar nou coneixement i aconseguir traslladar-lo tant a nous tractaments que millorin l’esperança i la qualitat de vida, com a solucions tecnològiques que promoguin un desenvolupament sostenible i responsable, i, finalment, generar coneixement per enfortir el sector educatiu mitjançant programes de recerca educativa orientada a la pràctica i la promoció de l’ús d’evidències.
El CaixaResearch Institute serà el primer gran centre de recerca transversal i interdisciplinari especialitzat en immunologia de les malalties a Espanya i un centre de referència mundial. Tot i que la inauguració del primer bloc del nou edifici està prevista per a finals de 2025, actualment ja hi ha dos grups de recerca treballant i s’ha constituït el Biomedical Data Hub.
Actualment també destaca el treball per potenciar una major col·laboració entre els centres de recerca vinculats a la Fundació amb l’objectiu de fomentar sinergies entre les comunitats científiques.
Els centres són: IrsiCaixa (Institut de Recerca sobre Immunopatologies Fundació ”la Caixa”), ISGlobal (Institut de Salut Global de Barcelona), VHIO (Vall d’Hebron Institut d’Oncologia), BBRC (Barcelonaβeta Brain Research Center), IRSJD (Institut de Recerca Sant Joan de Déu) i GIMM (Gulbenkian Institute for Molecular Medicine, a Portugal).
En aquest àmbit també destaca el programa de Beques, creat el 1982 per promoure la formació d’excel·lència i que actualment cobreix totes les etapes de l’educació superior.
A més, mitjançant les Convocatòries de Recerca en Salut, la iniciativa filantròpica més important d’aquest tipus a Espanya i Portugal, la Fundació dona suport a recerques científiques excel·lents per promocionar projectes transformadors en biomedicina i salut que repercuteixin en la societat. Des de 2017 s’han donat suport a 200 projectes.
Les Convocatòries d’Innovació en Salut, d’altra banda, fomenten la translació de recerques capdavanteres del laboratori als pacients mitjançant la creació de nous productes, serveis i empreses de ciències de la vida i la salut. Fins ara s’han donat suport a 232 projectes, s’han registrat 128 patents i s’han creat 50 empreses.
El Pla Estratègic 2025-2030 fixa com a principal propòsit d’aquest àmbit per als pròxims anys la promoció de la cultura com a motor de transformació social garantint-ne l’abast a tots els públics.
Per això, estableix com a objectius promoure una oferta d’excel·lència en col·laboració amb entitats referents a escala nacional i internacional; crear activitats i continguts amb els més alts estàndards de qualitat; definir els públics prioritaris tenint en compte la territorialitat i la diversitat social; involucrar la comunitat i els públics prioritaris en el procés de creació de continguts, així com la col·laboració amb experts, i garantir l’accés de tots els públics a les propostes culturals i formatives potenciant els continguts digitals.
Amb aquestes premisses, la xarxa de CaixaForum és present a 9 ciutats d’Espanya. El 2024, aquests equipaments van rebre més de 3 milions de visitants. CosmoCaixa, per la seva banda, és un dels principals museus de ciència d’Europa. Aquest centre promou el progrés social a través de la divulgació científica i només l’any passat va rebre més d’1 milió de visitants. A aquests equipaments s’hi afegeix Cap Roig, un paratge que reuneix natura, art i cultura.
CaixaForum+, per la seva banda, és una de les apostes més recents en l’àmbit de la cultura. Es tracta d’una plataforma de streaming especialitzada en continguts culturals i científics. Compta amb prop de 270.000 subscriptors i més de 1.700 continguts.
Les exposicions i activitats són l’eix central de la proposta de divulgació de les arts, les ciències i les humanitats tant als centres propis com a la resta del territori.
A més de la programació dels centres, la proposta cultural es va concretar l’any passat en 82 itineràncies i 12 concerts en 71 ciutats d’Espanya i Portugal, i va ser seguida per 4,6 milions de visitants. A més, la Col·lecció d’Art Contemporani, iniciada el 1985, és una de les col·leccions privades més importants d’Europa, amb obres d’artistes nacionals i internacionals. Actualment reuneix 1.077 obres de 454 artistes.
Noves línies d’actuació
Paral·lelament als tres grans àmbits d’acció, la Fundació ”la Caixa” també abordarà noves línies d’intervenció per donar resposta a les realitats i necessitats canviants de la societat:
- La sostenibilitat mediambiental, com a eix d’acció transversal en tots els àmbits d’actuació de l’entitat. També es consideraran línies específiques que abordin l’impacte mediambiental en poblacions vulnerables.
- La salut mental, com un repte creixent que impacta de manera significativa en la vida de les persones. Factors com la manca de recursos, l’estigma o la sobrecàrrega de les famílies poden dificultar l’accés a una atenció adequada, cosa que perpetua situacions de malestar i exclusió social.
- La longevitat, després del fort augment de l’esperança de vida al segle XX. Els reptes per al segle XXI consisteixen a continuar millorant la longevitat saludable, garantir les cures de les persones més grans i reduir la desigualtat.
Equipaments per amplificar l’acció de la Fundació
Durant el període d’execució del nou Pla Estratègic es preveu que finalitzin els treballs de construcció de diversos equipaments que permetran reforçar la seva presència al territori i ampliar l’impacte de la seva acció en els tres àmbits d’actuació estratègics de l’entitat:
- CaixaResearch Institute, el primer centre de recerca especialitzat en immunologia d’Espanya i un dels primers d’Europa, en l’edifici del qual la Fundació invertirà 100 milions d’euros.
- CaixaForum Màlaga, que estarà situat a la plaça Manuel Azaña i amb el qual es busca complementar l’oferta de la ciutat, crear zones verdes a l’entorn i convertir la zona en un nou pol revitalitzador, tant físic com social. Les obres de construcció suposaran una inversió estimada de 30 milions d’euros i es preveu que el centre pugui obrir les portes el 2027.
- CaixaForum Tenerife, que s’ubicarà al Parc Cultural Viera i Clavijo després de ser seleccionat pel consistori de la ciutat per donar una nova vida a aquest espai. La Fundació ”la Caixa” invertirà al voltant de 2 milions d’euros anuals en la dotació de contingut i estructura de funcionament del futur centre.
- ArtStudio CaixaForum, centre que reunirà i dinamitzarà el conjunt de les obres de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació ”la Caixa”, situat al Districte Cultural de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona). La futura Col·lecció ArtStudio CaixaForum suposarà una inversió de 12 milions d’euros.
- TUMO Bilbao-Bizkaia, ubicat a Azkuna Zentroa - Alhóndiga Bilbao, que serà el primer d’aquestes característiques a Espanya i oferirà un model innovador i creatiu d’aprenentatge en competències STEAM per a adolescents. L’adequació de l’espai s’iniciarà al setembre d’aquest any i es preveu la seva obertura el 2026, amb una inversió aproximada de 10 milions d’euros per part de la Fundació ”la Caixa” en els pròxims quatre anys.
Internacionalització
El Pla Estratègic 2025-2030 es proposa posicionar la Fundació ”la Caixa” com un actor rellevant a escala global. L’objectiu és augmentar la capacitat d’influència de l’entitat en l’àmbit internacional per respondre als reptes globals compartits amb altres organismes i millorar l’impacte de totes les intervencions.
Amb aquestes premisses, s’impulsaran iniciatives que permetin:
- Posar més focus a Europa i liderar, juntament amb les principals fundacions europees, l’estratègia per abordar qüestions d’interès comú.
- Promoure una major presència internacional per intercanviar coneixement i adoptar millors pràctiques que ampliïn l’impacte de les intervencions.
- Revisar el model de coordinació de totes les activitats internacionals per garantir-ne la coherència estratègica.
Valors
El desplegament del Pla Estratègic 2025-2030 estarà regit per quatre valors fonamentals que identifiquen l’ànima de la Fundació ”la Caixa” des de la seva creació:
- Responsabilitat, per garantir que les actuacions de l’entitat es duguin a terme segons criteris d’excel·lència en la gestió i d’eficàcia.
- Integritat, per actuar d’acord amb els principis ètics de respecte, equitat i humanitat.
- Transparència, amb el compromís d’adoptar una actitud honesta i clara en totes les accions per fomentar la confiança i la credibilitat a través d’una gestió independent i rigorosa.
- Compromís social, entès com la vocació d’actuar permanentment al servei de la societat prestant especial atenció a les persones en situació de més vulnerabilitat i adaptant-se en cada moment als reptes emergents.
Fundació ”la Caixa” i Criteria, dues cares de la mateixa moneda
El Pla Estratègic 2025-2030 estableix que l’obra social de la Fundació ”la Caixa” no es pot impulsar ni desenvolupar sense els recursos procedents de les inversions realitzades a través de **CriteriaCaixa**, i que aquestes s’han de gestionar de manera eficient i transparent amb l’única missió de preservar el patrimoni de la Fundació i impulsar-ne el creixement.
En aquest context, el nou pla aprovat pel Patronat de la Fundació ”la Caixa” dibuixa el marc d’actuació que farà possible que la Fundació i CriteriaCaixa operin de manera coherent i coordinada per assolir aquest objectiu comú.
Per això, la nova fulla de ruta de la Fundació estableix l’orientació estratègica de CriteriaCaixa pel que fa a l’enfocament de la gestió de les seves inversions i les bases per al reforç de la governança compartida entre el Patronat de la Fundació i el Consell d’Administració de CriteriaCaixa, així com el marc per a la col·laboració i les sinergies efectives entre els equips d’ambdues entitats.
En aquest sentit, CriteriaCaixa adequarà en els pròxims mesos el seu Pla Estratègic 2025-2030 amb l’objectiu que estigui totalment alineat amb els principis que marca el pla de la Fundació.
Així mateix, el Pla també reforça de manera especial la col·laboració amb CaixaBank en múltiples línies d’acció social, en la mesura que no és una entitat participada més, ja que comparteix el mateix origen històric que la Fundació.
El pla també assenyala que s’exploraran sinergies entre la Fundació i la resta d’empreses participades del grup, especialment aquelles que realitzin accions filantròpiques, ja sigui directament o a través de les seves pròpies fundacions.




