Per què els pilots només poden fer com a màxim 100 hores de vol mensualment?
Ramon Vallès, pilot d'Ibèria, explica com funcionen les tripulacions d'aviació i les limitacions horàries, que normalment afecten en les cancel·lacions o en els retards dels vols

Sabies què... Quantes hores de vol pot fer la tripulació d'un avió? Amb Ramón Vallés - 03-10-25
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
En els aeroports hi ha uns protocols i normatives que, normalment, desconeixem i que poden produir canvis en els vols. En moltes ocasions hi ha canvis de la tripulació d'un vol de manera abrupta, que com a passatgers afecta en retards horaris, o es poden inclús cancel·lar. Aquest fet es dona perquè els pilots i la tripulació estan subjectes a la normativa FTL (Flight Time Limitations) que regula el temps de vol, a més del descans que ha d'haver-hi després de cada enlairament. La normativa està basada en estudis mèdics, per tal d'evitar que els pilots o tripulant arribin al pitjor estat que és la fatiga, i en el cas que això passi tenen l'obligació de notificar-ho, causa de baixa immediata, i ser substituït.
I aquesta normativa que té en compte? El reglament no només compren el temps dins l'avió, sinó que des del moment en el qual arriben a l'aeroport, que sol ser una hora o una hora i quart abans del vol, ja es comptabilitza com activitat laboral. Un altre fet que es té en compte és el nombre de trajectes, ja que fer molts vols té un gran desgast, inclús més que fer un vol llarg, per això no es permet a un pilot fer més de cinc vols en un dia. L'hora de començar l'activitat també és molt significativa perquè té una gran afectació en el cos humà, per aquest motiu això també es regula en la normativa. La tripulació està exposada als canvis dels fluxos horaris i això limita l'activitat laboral, ja que la diferència horària afecta directament al rellotge biològic i això estipula el temps que necessiten descans per recuperar-se després del vol. Ramon Vallès, a l'Aquí Catalunya, declara: "el màxim d'hores de vol mensuals en un grup, que anomenem nosaltres de 28 dies, són 100 hores de vol. 100 hores de vol té una implicació d'activitat laboral superior perquè estem parlant d'hores de vol, però entre vol i vol hi ha també activitat i, després anualment són 900 hores" .
La normativa FTL és d'obligat compliment, per això si una tripulació té més d'un trajecte en un mateix dia, però van acumulant retards per situacions adverses -com pot ser la meteorologia- pot provocar que superin el límit d'hores establert. Per tant, s'ha de canviar la tripulació o, en el pitjor dels casos, cancel·lar el vol. Hi ha diferències entre els trajectes curts i llargs, ja que el descans que necessiten mentre estan en el vol no és el mateix. En un vol de llarga durada, l'esgotament físic és major i, per això no hi ha només un pilot, normalment hi van entre 3 o 4 pilots i, a més, tenen un espai de descans dins l'avió per tal de complir amb la normativa i, així també assegurar el benestar i seguretat tant de la tripulació com dels passatgers.




