Retrobar víctimes de la guerra en un clic
La UdL vol ampliar les pàgines web que ha creat de les víctimes del franquisme incorporant els qui van passar per consells de guerra i les cartes personals que relaten aquells fets

Una dona observa els noms escrits del monument a les víctimes de la Guerra inaugurat al 2010 al cementiri de Lleida(ACN)

Lleida
L’equip de recerca històrica de la UdL, liderat per Conxita Mir, que fa deu anys que investiga per treure a la llum els noms de totes les víctimes de la Guerra Civil i la repressio franquista vol ampliar la web dels noms de les víctimes incorporant tots aquells que van passar per consells de guerra.
Aquesta web, que va sorgir per primer cop el 2007 i s’ha anat actualitzant, compta ara amb més de 2.000 noms propis, la majoria lleidatans, que van morir a la Guerra, van ser deportats als camps nazis o van ingressar en hospitals militars.
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
CONXITA MIR 'Ampliarem les webs de les víctimes de la guerra'
Ara, la UdL ha tret una segona web on, amb imatges, videos i textos, es fa un recull dels llocs de gairebé 200 municipis lleidatans on hi ha vestigis de la guerra i el franquisme. El contingut d’aquestes webs s’ha traslladat a un llibre, “Vestigis, memòries i símbols a les comarques de Llieda 1931-2014” que s’ha presentat aquesta setmana.
Com diu Conxita Mir, les webs “estan en permanent creixement” i a banda de treballar ara amb els que van patir consells de guerra, també volen incorporar-hi en un futur cartes, documents privats o públics que els pugui arribar de particulars i s’avinguin a fer-ho públic i que reflecteixin tots aquells fets, tant durant com després de la Guerra Civil. Tot, per dignificar la memòria de les víctimes.
L’entrevista a Conxita Mir ha estat un dels arguments de l’Hora Lleida d’avui, en què també hem conegut l’operatiu dels Agents Rurals per acabar amb els atacs dels gossos asilvestrats que maten ovelles al Baix Segrià, quins són els perills de la diabetis i la visió del sabater artesà Joan Aixalà sobre el futur d’aquest ofici, segons diu, “en perill d’extinció”.




