Gestió pública de l'aigua: una demanda creixent
El 40% d'Ajuntaments de les comarques de Girona tenen municipalitzat el servei d'abastament d'aigua però representen amb prou feines un 20% de la població. Un percentatge baixíssim i una situació anòmala que no té res a veure amb el que passa a Europa, segons la Plataforma Aigua és vida, que defensa el control públic d'un servei que, diuen, ara es gestiona amb opacitat. Els últims cinc anys, només Foixà ha recuperat la gestió de l'aigua però ara s'ho plantegen Massanes, La Bisbal o Celrà.

Força municipis tenen municipalitzat el servei d'abastament d'aigua però el percentatge de població és petit perquè els municipis grans tenen aquest servei privatitzat o gestionat per una empresa mixta. / www.aiguaesvida.org

Girona
Segons dades de la Plataforma Aigua és Vida, ara mateix hi ha 90 municipis que es gestionen ells mateixos l'aigua. Una tercera part són a l'Alt Empordà encara que és al Ripollès on el percentatge de gestió pública és més alt; 8 de cada 10. Al Gironès i al Pla de l'Estany, passa tot el contrari. De tota manera, l'única ciutat important amb gestió pública és Figueres i això fa que el percentatge de població que s'abasteix d'aigua gestionada pel seu ajuntament no arriba al 19%.
Per la plataforma Aigua és vida, és una situació que contrasta amb el que passa a Europa, on el 70% és gestió pública i on ciutats com París o Berlín han recuperat recentment el control.
Dani Boix, un dels portaveus de la Plataforma, diu que una gestió pública, no només és necessària per tenir el servei a un preu més baix. També permet un major control sobre la gestió.
A Barcelona, un jutge ha suspès el concurs que va ajudicar la concessió a Agbar i el nou govern d'Ada Colau es planteja la municipalització. També ho ha expressat Girona, quan s'acabi l'actual concessió el 2020 -ara té gestió mixta- i Massanes, La Bisbal i Celrà estan estudiant emprendre el camí que, aquí, només ha fet Foixà els últims anys.
L'alcalde de Celrà, Dani Cornellà, diu que volen fer el canvi per convicció però que abans de fer el pas volen tenir-ho tot estudiat per garantir la qualitat del servei. Comportaria contractar 4 o 5 treballadors més. Cornellà diu que l'únic que seguirien externalitzant seria el servei d'avaries 24 Hores.
A Foixà el canvi es va fer el 2014 quan l'empresa Sorea va voler apujar-los el preu a l'hora de renovar el servei. El secretari municipal, Ferran Teixidor, ha explicat que d'aquesta manera han mantingut els preus que cobren als 317 habitants del poble.
La Diputació els assessora en matèria sanitària, les reparacions s'encarreguen a externs perquè no hi ha brigada i el cobrament el gestionen els treballadors de l'Ajuntament. “És una feinada”, conclou Teixidor, “però per això hi som”.

Raül Muxach
En Ràdio Girona desde 1998. Redactor de informativos y narrador de partidos de futbol y baloncesto.




