Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

RECREATE: aigües residuals que són de tot excepte residuals

El projecte del grup COLAGUA (UPV-UV) va ser guardonat amb els premis de la Fundació per a la Promoció Agronòmica del Col·legi d'Enginyers Autònoms de Llevant (COIAL)

La Llavor (18/10/2025)

La Llavor (18/10/2025)

00:00:0029:58
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

València

Al capdavant del grup COLAGUA està Ramón Barat, Doctor Enginyer Agrònom i Catedràtic de Tecnològiques del Medi Ambient del Departament d'Enginyeria Hidraúlica i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (UPV).

RECREATE és un sistema que permet recuperar energia i separar els nutrients de les aigües depurades per a poder aprofitar-los de manera separada en les Estacions de Depuració d'Aigües Residuals (EDAR).

Amb l'actual paradigma, explica Barat, les depuradores es dediquen, bàsicament, a recuperar aigua per a reg. El sistema que han dissenyat permet anar molt més allà. Permet aprofitar pràcticament tots els residus. Mitjançant processos mecànics, i amb ajuda de bacteris, es pot reutilitzar quasi tot.

Barat explica que el nou sistema converteix les depuradores en xicotetes refineries convertint RECREATE en un exemple paradigmàtic d'economia circular.

Ara toca validar tots els processos. Alguns ja s'utilitzen i fins i tot comencen a implementar-se en les noves estacions depuradores. Uns altres encara estan en fase d'experimentació i proves. Encara falta temps per a poder crear estacions depuradores capaces d'aprofitar el sistema al 100%. A més, no són sistemes barats.

Però explica Ramón Barat que existeix la posiblitat de -amb un cost assumible- modernitzar les estacions depuradores existents per a millorar la seua capacitat de manera sensible.

El Rebost: arròs melós de conill en escabetx, boltes i alls tendres

El Rebost: arròs melós de conill escabetxat amb bolets

El Rebost: arròs melós de conill escabetxat amb bolets

00:00:0005:10
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Després d'un estiu tòrrid comencem a veure les primeres pluges, alguna DANA que una altra i comença a refrescar. És per això que ja estava esperant este moment per a poder preparar un arrosset melós dels que m'agraden a mi. Aquesta vegada li hem donat un toc d'acidesa amb l'escabetx. Un toc molt particular que en la seua justa mesura li dona un punt interessant. Els bolets que he utilitzat aquesta vegada han sigut de card i la veritat que m'han sorprés per a bé. Ací vos deixe l'enllaç de com preparar el conill en escabetx, per si voleu animar-vos. Si no teniu tant de temps, sempre es pot comprar ja preparat. Respecte fumet podeu utilitzar un caldo de pollastre i verdures. Anem a allà.

INGREDIENTS (per a dos persones)

70 g d'arròs per persona

200 g aprox de conill en escabetx

150 g de bolets de card

1 manoll d'alls tendres

100 g de tomaca natural triturada

1/2 ceba

1 c/c de pebre roig dolç

Oli d'oliva verge extra

Sal

1 litre de caldo aproximadament

PROCÉS

Per a preparar aquest deliciós arròs, en primer lloc tallarem finament la ceba i la sofregirem amb un bon rall d'oli. Mentre es va calfant anirem preparant els alls tendres i els bolets. Els hi incorporem una vegada la ceba estiga daurada i deixem que vagen fent-se a foc baix i sense pressa. Després hi afegim els bolets i deixem que es dauren de la mateixa manera a poc a poc.

Quan estiga llest hi posarem una cullerada xicoteta de pebre roig dolç i seguidament hi afegim la tomaca natural triturada. Rectifiquem de sal i deixem que s'integre junt a la resta d'ingredients. Passat aquest temps és el moment de l'arròs. L'incorporem a la cassola amb la resta d'ingredients i el nacrem durant un minut, per a, a continuació, incorporar-hi el caldo de pollastre i verdures que tindrem preparat molt calent.

Per als arrossos melosos jo solc utilitzar sempre 5 parts de caldo per una d'arròs. Per tant, en aquesta ocasió utilitzarem uns 750 ml de caldo, aproximadament. Rectifiquem de sal i hi afegim o bé el colorant alimentari o una infusió de brins de safrà. Sense colorant també es pot cuinar.

Hi incorporem el conill en escabetx esmollat i un parell de cullerades soperes de l'escabetx. Deixem que bulla a foc mitjà durant uns 12 minuts i apaguem. Si queda un poc de caldo no vos preocupeu perquè a poc a poc l'arròs el va absorbint. I ja tenim preparat aquest deliciós arròs.

Ací tens la recepta original: https://unarecetaunrecuerdo.com/arroz-meloso-con-conejo-en-escabeche-setas-y-ajos-tiernos/

De temporada: fruita dessecada

De temporada: fruita dessecada

De temporada: fruita dessecada

00:00:0005:51
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Vi: maridatge de vi amb diferents arrossos

Vi: maridatge amb qualsevol tipus d'arròs

Vi: maridatge amb qualsevol tipus d'arròs

00:00:0005:55
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Sigue toda la última hora en el canal de Whatsapp de Radio Valencia: haz clic aquí y suscríbete para recibir toda la información y la actualidad del día en tu móvil.

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir